Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanson
Hmm... ja, alltså - problemet är att jag tyvärr har tummen mitt i handen, och därför blir det ofta till att lämna bort grejerna = dyrt. Frågan är om man kan lämna in bilen nånstans och få jobbet gjort: "Hej, kan du bygga om kärran till en fulltryckare, tack!" Det vore väldigt smidigt. Men man vill ju inte gärna lämna iväg bilen till vilken tjomme som helst ... :???: (Har dock inget emot tjommar i övrigt!)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vissa av Bsr`s återförsäljare kan säkert hjälpa dig och har du lust att åka till trollhättan så kan du ju prata med autotech.
Jag har handlat avgassystem och lite annat av autotech och jag tycker det har funkat bra och jag har alltid fått ett bra bemötande där.
Användarvisningsbild
av Hanson
Nu har jag iaf beställt tid för steg 3-paketet. Det var i stort sett samma pris som steg 2, och enligt BSR är steg 3 det allra vanligaste. Jag frågade en hel del om både det ena och det andra, och fick en hel del frågetecken uträtade. Rapport kommer!
Användarvisningsbild
av Hanson
Sport flow är extra option (2700 kr + 850 kr installation). Jag frågade om jag var tvungen att ha det, men han tyckte inte alls att man behövde det. Han menade att det räcker bra med wastegaten och chippet. Tydligen är Steg 3 (205 hk) inte nån jättebelastning för motorn, om man kör vettigt vill säga.

Däremot har jag pratat med flera "experter" om vad det egentligen innebär med Ltt+ (Volvos egna alltså) och ingen verkar förstå varför Volvo gick ut med att det skulle ge 30 hk extra.
Enligt vissa ska det göra bilen lite starkare på låga varv så man orkar dra släpkärra/husvagn etc. Och enligt andra ska effekten komma vid ca 3500 rpm - men vilken gubbe med hatt behöver köra på det viset? Nåja, lite märkligt är det allt eftersom det kostade extra som original. Själv är jag tvärtom isf - jag vill ha vridet i början och är inte ute efter varken toppfart eller att bilen sticker på höga varv. Därför kanske det vore lämpligt att kombinera Steg 3 med nån annan kam som ger bra vrid i botten. A-kam? V-kam? Eller vad behöver man satsa på då?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Turbo+ funkar på exakt samma sätt oavsett om det sitter på en FTT eller LTT. Den pyser helt enkelt upp laddet och beroende på vilken motor du har i grunden (135hk/165hk) får man olika antal hästkrafter i slutändan - själva pluspaketet ger ca 30hk. Eftersom det inte går i under 3700 v/min(?) så ger det inget på låga varv utan vill du ha kraft där så behåller du den kam sim sitter i bilen (T-kam). Med en A- eller i synnerhet V-kam flyttar du vridet uppåt i registret.

//Maxwell
av 940 Turbo
köp dig en laddtrycksmätare så ser du ju exakt vad som händer med ditt laddtryck det är ju det som är det viktigaste när man trimmar även bra att ha ifall slangen till wastgaten hoppar av så ser du ju om den laddar för mycket direkt.
Användarvisningsbild
av Hanson
Nu har jag fixat uppgraderingen och hämtat bilen. Känns bra! Jag fick 70 hk för drygt 6000 kr: billigt, tycker jag. Nu drar den fint, särskilt på 3an och 4an. Behöver inte växla alls och bensinmätaren rör sig mycket långsammare. Återkommer med mer exakta bränslesiffror, om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag är absolut intresserad, berätta vad blev det? Grejjer från BSR? Chip + tryckklocka?

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hanson
Det blev deras Steg 3, som sagt. Det innebär alltså byte av wastegate och chip. Laddtrycket ökas till 0,9 bar och sedan bytte jag även till ett sportfilter - mest för att det gamla var igensmolkat. Man kan lägga till deras 2,5-tumsystem också för några tusenlappar, men det gör ingen jätteskillnad, enligt dom. Möjligtvis blir det så om jag ska trimma vidare.

Den stora skillnaden är när man gasar fullt på 3an och 4an, då skjuter det på ordentligt! Jag provkörde nyligen en S60 2,5T (210 hk) och tycker nog inte att min är så väldans långt efter i draget, även om S60:n förstås var snabbare med tanke på att den är nyare och har fler kusar (219 hk enligt BSR).

Däremot har känns det att 940-modellen inte är gjord för några större krafter i originalutförande: när man drar fullt på 1an eller 2an så liksom drar sig hela karossen... Och är det något jag rekommenderar som komplement till trim så är det bromsar! Dom är helt klart underdimensionerade för 205 hk.

En annan sak jag funderade på: Många tycker att BSR är "så dyra". Jag fick 70 hk för drygt 6 000 kr - det tycker jag är riktigt billigt! Killen kunde ställa upp laddet till 0,95 men han ville hellre ha en säkerhetsmarginal, vilket jag tycker låter vettigt.

Sammantaget så är jag helnöjd! Är inte så intresserad av 0-100 km/h, men om jag ska gissa så kanske 8 sek eller nåt sånt? Helt klart godkänt för en 5 meter lång container :D

UNGEFÄRLIGT LADDTRYCK (RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL)
Lättryckare = 0,35. Fulltryckare = 0,65. BSR Steg 3 = 0,9.

Återkommer när tanken är slut för exakta bränsleuppgifter. Som det ser ut nu så har jag kört 14 mil och nålen har knappt rört sig, märligt nog... Kan bli intressant!

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]