Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nissemanpower
Så nu har jag varit ute och pillat och jag fick dit en jord men den ville inte funka endå. Men då satte jag mig med kopplingscheman och kollade en stund och då slog det mig att det skulle vara en brun kabel som gick till plus från databoxen och då fann jag att den satt i en säkring utan någon ström så jag la på ström och då funkade det. :lol:

Men nu har jag ett nytt problem gnistan kommer och går som den vill ibland kommer den och ibland inte och när den väll kommer så är den väldigt svag samt att det är felkod 2-2-4. Har bytt tänspole och stift men det hjälpte inte och fördelaren är ny. :cry:

Så har någon några idéer så är jag mycket tacksam.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Du måste reda ut ifall du har en svänghjulsgivare på motorn eller en Hall-givare i fördelardosan. Kolla ifall du har en sladd som går in i fördelaren i bak-kant, nedtill. Den är till Hall-givaren. Finns den ? Är den inkopplad ?
Annars har du en sladd nedifrån svänghjulet. Finns den ? Är den inkopplat ?
Startar motorn alls nu ?
av nissemanpower
sidhabo skrev:Du måste reda ut ifall du har en svänghjulsgivare på motorn eller en Hall-givare i fördelardosan. Kolla ifall du har en sladd som går in i fördelaren i bak-kant, nedtill. Den är till Hall-givaren. Finns den ? Är den inkopplad ?
Annars har du en sladd nedifrån svänghjulet. Finns den ? Är den inkopplat ?
Startar motorn alls nu ?
Har givare på svänghjulet och den är inkopplad men jag tror jag vet var felet ligger för när man snurar runt motorn för hand utantändstift i så hör man ett skrapande från givaren så jag tror att den ligger på svänghjulet så jag skall lägga en bit metal från en colaburk för den är ju tunn så det skall nog gå åter kommer om resultat
Användarvisningsbild
av sidhabo
nissemanpower skrev: Har givare på svänghjulet och den är inkopplad men jag tror jag vet var felet ligger för när man snurar runt motorn för hand utantändstift i så hör man ett skrapande från givaren så jag tror att den ligger på svänghjulet så jag skall lägga en bit metal från en colaburk för den är ju tunn så det skall nog gå åter kommer om resultat
Okii, hör av dig om colaburk tricket. Fattar inte hur det kan funka. Men om det funkar så är det väl bra ...
av nissemanpower
Oprationen var lyckad så nu har jag gnista. :D Men sedan när jag satte fast sopapumpen och filter så hände det som minst anade då blev det hål i sopafiltret :evil: så det började att pysa ut bensin och då blev jag trött på skiten och gick in.
av nissemanpower
Nu har jag fått igång motorn i bilen :D gick som en klocka fast det va lite problem med bränslet. Så nu kan någon moderator låsa tråden.

Föresten tack för all hjälp :-)-)
av Mreque89
nissemanpower skrev:Hej har ett problem med min volvo 142a som jag har bytt motor i till en b230fb i från en 940 91-

Motorn gick hur bra som hälst innan men nu efter så vill inte tänningen fungera. Så jag kollade felkoder men den lilla lampan börjar att lysa med ett svagt sken så fort som man vrider tänningen (skall det va så) och när man trycker ner knappen så lyser den starkt och släpper men det kommer inga felkoder. :( Har kollat om databoxen får ström och det fick den men är ej säker på om det var på rätt ställe. Så nu hoppas jag att någon på detta forum kan veta vad det är :D Föresten kom på att när jag kollade uttag 2 så fick jag fel koden 1-3-1.

Fick du löst så du fick felkoder? Har själv samma problem med att jag inte får felkoder och felkodsdosan beter sig EXAKT lika dant.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]