Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tjosan
Jag kopplade ur kontakten till Luftmassmätaren och fick precis samma symptom som du. Ryckig gång vid låga farter. vid gas gick det bra.
Användarvisningsbild
av timor
Men om det är LMM borde jag väl få felkoder ??
Har kollat både "2" och "6", 1-1-1

Sitter fortfarande och väntar på fördelarn.. *skrattar*
Användarvisningsbild
av sidhabo
timor skrev:Men om det är LMM borde jag väl få felkoder ??
Har kollat både "2" och "6", 1-1-1

Sitter fortfarande och väntar på fördelarn.. *skrattar*
Felkoder är ju inte 100%-iga. Du kan ju mäta upp LMMen. Rätt enkelt att göra.
Är inte hemmavid så jag har inte manulen. Men du hittar det lätt om du söker på forumet. Mäta OCH lmm t.ex.
Användarvisningsbild
av timor
Tack för tipset, imorgon blir det inhandling av diverse grejjer. (fördelaren + rotor)
Ska även testa att mäta upp LMM som du tipsar om.

Egentligen tycker jag att det borde finnas en fast sektion på jagrullar.se som heter
mektips eller dylikt. Slipper man leta på forumet genom sökfunktionen.

Hittade iaf det du syftade på:
av Jocke S. tor 11 dec 2008, 22:13

corbendallas skrev:
Jocke S. skrev:
Har du en multimeter, så kan du mäta luftmassemätare (LMM) signal.

Har bilen rätt LMM? Antar att du har en 4-dörrars bil...
Har du ett chassinummer (upp till) 294099, så heter din LMM: 1346645 (0 280 212 007).
Har du ett chassinummer (fr.o.m.) 294100, så heter din LMM: 3517020 (0 280 212 016).

Vilken har du?

Vad vad jag kan utläsa av dina siffor så har jag en från 294100. Står det inte på

luftmassemätaren vad det är för modell?

Jag har multimeter så mäte borde jag ju kunna. om jag vet värdena o var tusan jag ska mäta

nånstans.
Då ska det stå (antingen) Boschnummer: 0 280 212 016, (eller) Volvonummer: 3517020 på din

LMM.
* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet)."
timor skrev: Egentligen tycker jag att det borde finnas en fast sektion på jagrullar.se som heter
mektips eller dylikt. Slipper man leta på forumet genom sökfunktionen.
Jo, jag håller absolut med dig. Är ju samma gamla frågor och svar som återkommer. "Mäta LLMen" är ju typiskt nåt man skulle vilja ha i en mektips-samling. Bara att nån måste hålla i det och få det gjort ....
Frivilliga ? Kontakta nån moderator.
En ide är ju att öppna en WIKI för det. Då kan vem som helst bidraga som känner för det. Fast nackdelen är ju att det inte är modererat ... Man har ingen koll på hur korrekt infon är. Moderators vad tycker ni ?
Fast en sidoeffekt av att söka i forum är ju att man lär sig en massa på vägen .... om man har tid för det :-DD
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:typ informationstråden längst upp i forumet ???
/emwtur
Ja, den är ju en bit på vägen. Fast för nuvarandet så är det ju lite mera omfattande howtos som finns där. Inte dom där "små" grejorna som ständigt återkommer.
Mäta LLM
Mäta lambda
Mäta temp givaren
Mäta hall-givaren
Har jag svänghjuls-sensor
Var sitter tryckregulatorn
......
Det här kanske passar bättre i en egen tråd :)
Användarvisningsbild
av KlorinElvis
timor skrev:Har kolla igenom forumet efter liknande fel som jag har, har hittat några trådar som var intressanta men ingen (vad jag kunde hitta) har samma fel som jag upplever med min bil.

Fel:
1, Bilen kan "feltända" ibland, detta händer relativt sällan. Någongång varannan vecka. Men startar direkt efter feltändningen.

2, Under körning känner man att bilen har en liten ryckig gång. Nu till det "roliga", Vid uppgasning känns inte den "ryckiga gången". Inte heller då man ligger och kör 90-110 och har femman i.

Däremot blir rycken mer kännbara då man endast "snuddar" gaspedalen, dvs håller jämn fart. Att försöka hålla 30 - 50 - 70 på någon växel är väldigt obekvämt eftersom bilen "hoppar" med jämna mellanrum.

Detta är gjort:
* Har bytt tändstift, visserligen mot feltema equem eller vad dom heter: felet kvarstår.
* Oljan är bytt och dubbelkollad: felet kvarstår
* För ett tag sedan gjordes ett byte av toppackningen: Felet var där innan och även efter.
* Insugspackning bytt + Grenrörspackningen
* Felsökning, fick felkod: 1-1-1 = inga fel.

Enl. tidigare ägare är tändkablar, fördelare + rotor bytt (är osäker på om fördelaren verkligen blivit bytt, ser inte ut så) Och förmodligen lär det varit biltema saker, om det nu spelar någon roll då det kommer till tänddetaljer.

Hade egentligen tänkt skita i att bilen har ryckig gång, men nu har man väl ärligt talat börja lessna lite. Tänkte väl mest, gammal bil och billig bil = sliten bil med skönhetsfel. :lol:
Hej!
Låter som du har någe liknande fel som jag har på min bil .
min rycker som bara den i farter mellan 30 - 70 km/h när man bara snuddar på gasen och varvtalet inte överstiger 2000varv. och det händer aldrig om man gasar lite hårdare vid acceleration elr liknande :???:
Jag har bytt tändkablar, tändstift, rotor fördelarlock och även haft i bränsle rengöringsmedel utan resultat.
fick ett tips av vovlo_henrik här på forumet att det kan vara lmm som börjar ge med sig . Så det ska jag kolla över imorgon och se om de hjälper. ska även testa att byta bränsle relä :)

Skulle uppskatta om du berättade för mig ifall du lyckas hitta felet på din och så :D
Jag skriver till dig ifall jag lyckas hitta felet på min :) MVH Emil
Användarvisningsbild
av emwtur
bara en tanke - om felet kommer precis när du "snuddar" vid gaspedalen.
rengör gasspjället och kolla justeringen av tomgångskontakten !

/emwtur
Användarvisningsbild
av KlorinElvis
Mina problem kommer när man trycker typ 1-2cm på gaspedalen . och håller man jämnt där så rycker den hela tiden tills man släpper elr gasar mer .

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]