Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Supertack ! Ska ta mig an det när jag kommer hem från semestern :)

Sen det här med försökring, eftersom det är första bilen som jag faktist försäkrar på mig själv så blir det dyrt har jag förstått .. Har försäkrat på päronen förut men dom börjar komma te åren så det är lika bra att bita i det sura äpplet.'
Kollade på volvia och dom ville ha 9800 i en första avgift... :evil:
Någon som har tipps på billigare försäkringsbolag?
740 är dyra bilar har jag hört eftersom dom är så tunga ?
Det e bara dumt att försäkra på annan person då du ändå måste beta av premiepriset själv, sen vad jag fattat så kan försäkringsbolaget vägra betala ersättning om det händer någe!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om man fortfarande bor hemma så är det inga problem att ha bilen på farsan/morsan, men bor man inte hemma så kan de bli kinkiga. Vi har försäkrat alla bilar i trygg hansa här hemma, de är mycket bra att ha och göra med och för oss så var de billigare än volvia, så kolla med dem.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja jag vet i alla fall inget större försäkringsbolag som inte möjligheten att försäkra på internet.
Vilket bolag som blir billigast för dig går inte att säga utan det skiljer från person till person.
Vikten på bilen tror jag inte har någon betydelse när du försäkrar. Snarare så att det blir billigare med en tyngre bil om du har samma motorstyrka.
Här är en lista på bolag som du kan jämföra med: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 55&t=26498

Det kan skilja en jäkla massa mellan olika bolag. När jag försäkrade min första bil (240 -83) 18 år. Skiljde det på trafikförsäkring mellan ett pris på över 12 000 kr per år ner till strax över 3000 som Trygg Hansa hade.

När du sen haft försäkringen ett år kan mycket väl ett annat bolag vara billigast så det lönar sig att jämföra.
Sen kanske man inte bara skall tänka på priset utan också vad som ingår i försäkringen. Detta kanske dock inte är så stor skilland om det bara gäller trafikförsäkring.

Det finns mycket intressant fakta om försäkringar i Ekonomidelen här på forumet som du kan kolla.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Med bilar i denna årsklass är mitt motto , enbart trafikförsäkring och firman som har lägsta priset. Bryr mig sen inte om att kolla villkor. Tennant har varit bra för den strategin för de vill slå sig in på svenska marknaden (från Norge .. ). Numera har de bytt namn till Gjensidige. Men som sagt förut, man får kolla dagspriserna för det ändrar sig hela tiden. 2198 kr per år nu för min. Verkar fortfarande vara den billigaste.
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Fluffen skrev:Villkorena ska man alltid vara noga med att läsa.
Ha ha ha, det var just det som var min poäng. Jag skiter i villkoren. Speciellt när det gäller enbart trafikförsäkring. + att jag har en allmännt låg förväntan på vad man sen får ut av försäkringen. Oavsett man ödslar tid på att läsa villkoren. Jag har inte behövt utnyttja min försäkring senaste 20 åren så även ifall jag haft urusla villkor hos mitt bolag (vilket jag inte har en aning om då ...), så har jag nog tjänat in det hela på att välja billigaste försäkringen som princip. Det enda viktiga som skiljer vad gäller trafikförsäkringen är ju självrisk, så det har man ju snart tjänat in om man inte behöver utnyttja försäkringen.
Men om man krockar en gång i månaden så kanske det lönar sig att kolla villkoren. Det kan man ju aldrig veta i förväg :|
Okej, Okej :)

ska kolla runt med alla bolag som fanns på den andra tråden se vad jag får för bästa pris :)

Hur va det nu med övriga frågor? :)

Är det godkänt att ersätta sista dämparen med Div, rörbit ?
MoteX740 skrev:Okej, Okej :)

ska kolla runt med alla bolag som fanns på den andra tråden se vad jag får för bästa pris :)

Hur va det nu med övriga frågor? :)

Är det godkänt att ersätta sista dämparen med Div, rörbit ?

Tror inte du får byta ut någon dämpare alla måste sitta där när du besiktiar men vad du gör efter åt är en annan 5:a :D

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]