Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Dinus740 skrev: hur ska jag gå till väga för att ta bort topplocket?
väger inte de en del, har ju inget garage att ha bilen i och ingen lyftanordning.. och sen är jag ganska okunnig :(

men om jag sätter på ny rem.. skaffar ny skruv och sätter fast kugghjulet som de satt, går väl bara att sätta på ett sätt eller? och startar.. och så är de redan skrot, kan de inte bli värre då? mer kostnader och tårar..
Om du inte gjort detta förut bör du investera i en Haynes verstadshandbok där det finns beskrivet i detalj hur du tar loss och sätter tillbaka grejorna. Du måste t.ex. ha alla kuggar i rätt läge när du fått på remmen.
Om jag vore du skulla jag bogsera bilen till en självmekarhall (med tanke på årstiden), men det beror väl på hur mycket kyla man tål :)
I övrigt är det inget magiskt att lyfta av toppen. Du behöver ingen motorlyft i alla fall.
Hej!

Har följt ditt inlägg med alla tips du har fått.
Du bör ha gjort det tidigare på någon snarlik motor för att ha fått en del erfarenhet vilket underlättar i detta fall. Om inte så är mitt tips, kanske inte det billigaste men kanske det mest ekonomiska om du inte vill lägga ner en del lärpengar på problemet.
Låt någon som har en del erfarenhet av detta med kamremsras och dess fel som uppstår titta på motorn. Sätt tillbaka kamremmen på dess rätta markeringar och ta ett kompositionsprov på motorn som avslöjar om toppen har fått stryk eller inte. Om toppen har fått skador så leta rätt på en ny beg. topp och låt slipa en ventilerna. Att inte låta plana den är ett lotteri som kan löna sig eller bli ännu dyrare att göra det senare.

Lennart 960
av Dinus740
okej tack för alla bra tips.. ja har pratat med en som har mycke erfarenhet av bilar, han skulle lyfta av toppen och titta hur många vetiler som kan vara skrot.. är de för många så är de ju billigare att hitta en ny topp.. men några enstaka krökta ventiler är väl billigare att bara byta ut?
Hej igen!

Jag tror att du är inne på rätt spår med dina tankar.
Är det endas ett par ventiler som är skadade eller kanske ingen om du har tur. Varför inte göra en kompressionstest innan demontering av toppen. Är testen OK så har du vunnit högsta vinsten den dan. Det förutsätter att kamremmen sitter 100% rätt innan provet görs dels för inte göra eventuella skada större .
Om du måste renovera och kan använda samma topp, så kan inte jag se att du behöver plana toppen eftersom den kommer från din motor och inte har gått varm eller blivet skev.

Lycka till och
Gott Nytt År
Lennart 960
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lyft ventilkåpan och kolla ventilspel. En ventil som är krokig och inte stänger helt kommer att ha ett stort spel. Om ett blad på 1 mm går in så är det antagligen för mycket. En ordentligt krökt ventil kan ha 5 mm eller så. Vrid vevaxeln 1/4 varv från 0 så står alla kolvar halvvägs ner i cylindrarna, då är det ofarligt att vrida kamaxlarna.
av Dinus740
okej hur mycke kostar de att göra ett sådant kompressionstest på verkstad då?
måste ändå byta topplockspackning eftersom bilen läcker en del olja där..
så kanske är bättre att lyfta av toppen, kolla efter dåliga ventiler och byta ut dom, sen lägga dit en ny packning så sätta ihop allt igen..

går de att sätta i begangnade ventiler?
tex, från en vanlig B230 motor.. eller är jag helt fel ute?

och så en till sak.. mitt grenrör är så rostigt så att skruvarna inte går att skruva upp, för de måste ju bort när man lyfter toppen.. men hörde att man kan köpa nya skruva och pinbultar, vad kan de kosta på mekonomen?
Senast redigerad av 1 Dinus740, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
om du ändå skall byta topplockspackning så måste ju ändå toppen av.
då är det väl ingen större idé att försöka gissa om toppen är skadad - du lär ju få reda på det när du lyfter toppen !
lyfter du toppen är en planing aldrig fel - visst det kan gå bra ändå,
men oftast bedrar snålheten visdomen, och det som verkade billigast blev dyrast !
/emwtur
Hej!

Är du säker på att det är topplockspackningen som läcker?
Det är inte ovanligt att det läcker mellan cylinderhuvudet och kamaxelhuset. Ett typiskt fel som också visar sig det fallet är, om det finns olja i någon av tändstiftbrunnarna där tändstiften sitter.

Lennart 960
av Dinus740
okej jag får kanske hjälp av en att lyfta av toppen någon gång efter nyår, så då byter jag nog topplockspackningen också,

ah okej, så om jag öppnar kåpan för tändstiften så kan de ligga olja där.. vilken packning är de som läcker isåfall eller hur fixar man de?

måste jag inte ha en fräs för att kunna plana toppen, eller finns andra metoder?

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]