Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
eccy243 skrev:Men sakta i backarna... På en -90a finns det väl självdiagnos för ABSen? Rätta mig om jag har fel.
jag vet inte det fick höra av en att de inte gåller bromsar endas motor och avgaser men ska försöka få tag i koderna
Användarvisningsbild
av Sparkz
ABS med diagnos kom 92-93 nån gång.
Mät resistans i givarna, 1 k där fram som sagt, den bakre har jag för mig kan vara upp mot 2 k. Det säger att givarna är ok elektriskt, mäter man växelspänning ser man problem med tandhjul, t ex sönderrostade, för stort avstånd till givarna osv.
Om det var fel resistans skulle lampan inte slockna alls efter start. Om en signal saknas helt (tandhjul borta) skulle lampan tända sig vid självtesten vid 7 km/h. Att lampan tänder sig efter 1-5 km säger att felet kommer och går. Kan vara ide att rycka lite i kablarna samtidigt som man mäter.
Eller så kan det vara nåt helt annat än givare... När lampan tänder sig, är det i samband med bromsning?
av folkrace_89
lampan tänder sej lite då och då när den har lust... undrar om de e kablarna som inte sitter i som dom ska eller om de har kommit vatten i skarven vid skärmen... kan man kolla i diagnos dosan om vad som e fel med absen på en 90ia
av folkrace_89
borde det inte höras om dom är det? sist beläggen tog slut så slutade inte absen att fungera... av någon andledning har den slutat att lysa och absen funkar utan att ja har gjort något bara kollat på el kablar så förmodar att det var dålig kontakt
av breakdown89
kan absen varna och stängas av om man har ett kabel brott till en givare?
har fått för mig att den gör så. då de e farligare med abs på ena sidan och inget på en andra?
Användarvisningsbild
av emwtur
breakdown89 skrev:kan absen varna och stängas av om man har ett kabel brott till en givare?
har fått för mig att den gör så. då de e farligare med abs på ena sidan och inget på en andra?
ja !
ja !
/emwtur

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]