Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sök i forumet på
"tomgångsventil" eller "tomgångsmotor" - samma sak !
sitter rakt under gasspjället - en rund burk med två slangar, ca 20 mm tjocka, och en elkontakt i andra ändan - alltihopa sitter gummiupphängt.
se även
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineP ... AC_or_Hall
Ska köpa 5-56 eller bromsrengöringsvätska i morgon och sedan angripa tomgångsventilen. Den hade jag mött förut - när slangarna i övre eller undre anslutningen av tomgångsventilen glidit av går motorn extremt ojämnt på tomgång. Händer lätt att slangarna glipar när man kopplar loss intagsslangen från luftfiltret och lyfter slangen för att spruta in startgas. Har man säkrat den övre anslutningen med en slangklämma lossnar den undre i stället. Är man blåbär som jag och det dessutom är mitt i natten så man inget ser blir man mycket konfunderad över hur konstigt motorn går - periodiska rusningar.

Ordningsfråga: finns det kallstartsinjektor på 1991 960? Helt annan motor än 940. Hittar ingen uppgift om att sådan skulle finnas. Står om den i Hayes som dock inte täcker 960. Hittar den inte heller som reservdel hos GPC - fast dom verkar inte ha katalog över 960 heller (Däremot har vi köpt 960 reservdelar fråm dem).

Fundering: Jag nollställde ju felangivelsen 2: 214 och sedan är det 111 (OK) trots flera starter. Motorn går igång bra.

Jag hade en riktig rysare i somras när bilen vägrade starta efter flera dygns regnande och otroligt fuktigt väder (rysare för bilen var fullpackad och jag skulle hinna ned till Tyskland innan natten). Gick så småningom med startgas. Det är mkt möjligt att felkoden legat kvar sedan dess. Möjligen kan det också vara så att styrenheten skippar impulsgivaren om den trasslat - och att sedan när man nollställt får den vara med igen. Hänger lambdavarningslampan ihop med styrenhetens bortkoppling av funktioner? Förstår att varningssystemet/bortkopplingarna inte är konsekventa men kanske i detta avseende.
Testade att ta bort tomgångdsventilen (IAC) på min 965 för att rengöra den. Klämmorna i stål som håller höljet är dock mycket svåra att bända upp, bröt av flera skruvmejslar i försöken. Vågade inte använda mer våld eftersom jag var rädd att klämmorna kunde brista och ventilen inte gå att sätta ihop igen. Så jag gjorde bara rent de yttre kontakterna och satte tillbaka (?) tomgångsventilen. Pilen pekar nu nedåt. Enligt info ska ventilen sitta så här:

"Replace the valve, making sure the flow arrow on the tee points in the proper direction. The arrow should point TO the intake, FROM the main throttle inlet hose"

Hade varit enklare om de sagt att pilen ska peka upp eller ned för jag förstår inte innebörden av termerna.

Hur som helst startar motorn utan pumpning. Just nu är det torrt och 5 grader plus, har tyckt mig märka att behovet av att pumpa alt använda startgas ökar när det är fuktigt.

Det finns en notis om att det går att rengöra IAC även om den inte kan plockas i sär. Har bromsrengöringsvätska. Några rekommendationer om hur rengöring bör gå till?
finns ett antal artiklar här om det
fyll i rengöringsmedel - håll fingret för ena hålet så det inte rinner ut,
täpp andra hålet med ett annat finger - skaka !
töm och börja om ungefär 5 ggr

lämpligt rengöringsmedel : 5-56 eller wd40 eller liknande.

kolla framförallt att "sliden" rör sig lätt
Bild
har du lika smala fingrar som jag så går det iallafall att få in ett lillfinger :-)

/emwtur
går åt fler fingrar då också :-)

man borde kunna peta sliden upp eller ner ( som det ser ut på min bild)
för att kolla att den löper lätt
-använd helst en träpinne så du inte repar metallen!
/emwtur
Gjort. Använde bromsrengöringsvätska. Det fanns inte så mycket smuts trots allt, förmodligen rengjord eller utbytt under någon service. Men efteråt startade motorn OK utan pumpning och tomgångsvarvtalet var stabilt på ca 800 istället för att svaja kring 600-700 som tidigare. Dt är möjligt att det fanns en liten vakuumläcka tidigare, slangarna till och från IAC kan backa. Dessutom gjorde jag rent kontakterna till matningen.

(Bosch) IACns rörliga del går inte upp och ned som jag trodde utan den roterar kring enhetens längsaxel och släpper genom mer eller mindre luft. Mycket lätt att rotera lite utifrån med en trästicka vilket kan behövas för att komma åt de delar av huvudet som inte syns från inloppet i viloläge. Förmodligen kan man aktivera den med 12 volt och få den att vrida sig.
Säg den glädje som varar beständigt. Idag är det mkt blött och jag kan bara starta med startgas alt. pumpa. Så då är det inte IAC. Dessutom börjar batteriet krokna samt att förarstolen inte kan flyttas med reglagen. Det har hänt tidigare, var ett relä som lagt av (i mittkonsolen under radion).Varför skulle väta påverka bränsletillförseln? Kan vara att spänningen vid start är för låg.
Har fått bytt tempgivaren och batteriet som hade en döende cell. Nu funkar det (så länge det nu går) att starta utan att pumpa. Det kan ju ha berott på tempgivaren, även om ingte fel signalerades, men det kan möjligen också ha berott på att det dåliga batteriet gav för låg spänning för att nån av bensinpumparna skulle funka bra vid start (antinge direkt eller via att reläet inte ville).

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]