- sön 17 aug 2008, 14:46
Reservdelar (Icke biltema)...
Impulsgivare = ca 320 kr.
Visar det sig sedan impusgivaren var hel...får man väl backa ett steg och byta ut styrenheten... ca 15.000 kr.
Så, helt rätt...varför slösa pengar på en billig multimeter, när man kan köpa dyra delar och prova sig fram...
metalHJ skrev:Jocke S. Jag är helt med dig på den punkten om att alltid felsöka innan man bekostar nya delar! Men samtidigt gäller det ju att se till den aktuella situationen, killen har inte all utrustning som krävs, och kanske inte heller kunskapen. Så antingen ordnar han fram utrustning för en smärre utgift (multimeter) och får ett konkret svar på felet. Eller så byter han givaren rakt upp och ner som inte kostar en hel förmögenhet och besparar sig både tid och besvär, om nu inte givaren var sönder så är det ju ingen katastrof rent ekonomiskt. Och av det beskrivna felet, låter det som ett troligt elfel riktat mot tändningen!Du har rätt! En multimeter på biltema = ca 100 kr.
Men att du är mer hemma på rödblockarna än mig, är solklart och jag skulle således inte ifrågasätta dina argument ang. felsökningen! :)
Reservdelar (Icke biltema)...
Impulsgivare = ca 320 kr.
Visar det sig sedan impusgivaren var hel...får man väl backa ett steg och byta ut styrenheten... ca 15.000 kr.
Så, helt rätt...varför slösa pengar på en billig multimeter, när man kan köpa dyra delar och prova sig fram...

Tidigare ägare av en 945 GL, -91, B230FB, M47.
- By perhall