Jag har en Volvo 945 Turbo -98 som gått ca 36 000 mil nu.
Min AC-knapp har också blinkat allt mer ofta i över ett år nu och då fungerar inte kupéfläkten på någon hastighet överhuvudtaget. Mycket irriterande på kalla mornar när man behöver imma av rutorna. Nu på sistone var det så ofta (läs nästan jämt) att jag blev tvungen att åtgärda felet. OBS att när den
inte blinkade fungerade allt som det skulle inkl. AC'n.
Så jag tittade in i forumet och fann denna tråd. I förmiddags när det var bra dagsljus gick jag ut och kollade felkoder enligt erikn,s instruktioner. Fick inte fram några med en gång, man fick hålla på lite innan felkod dök upp. Till sist fick jag 2-3-3 vilket betyder för hög startström till fläktmotorn (den går för trögt). Alltså måste jag plocka ut fläkten och kolla vad som är galet. Jag visste att den sitter längst till höger under hanskfacket så jag började med att ta bort plastskyddet under handskfacket. Det sitter med 3 st 1/4-varv-clips i ytterkant strax under handskfacket. Lossa dom och sedan bara dra plastskyddet rakt ut.
Sedan konstaterar man ganska snart att även höger sparklåda måste demonteras för att man skall kunna få ut fläkten. Sitter fäst med en skruv i tröskeln under ett litet plastlock. Sedan drar man ner den ur A-stolpeskyddet samt lirkar den in mot kupén.
När denna väl är borttagen stöter man på ytterligare ett hinder (det värsta). Jettronic-boxen! Vet inte om den bara sitter på denna plats på Turbo-bilar, men den måste bort för att man skall kunna få bort fläkten. Problemet är bara att av de 3 fästskruvarna är den på främre bygeln en sk snap-off-skruv. Man måste slipa ett spår i skallen för att kunna skruva bort den. Jag använde en 125mm vinkelslip med en smal kapskiva för stål för detta.
Den övre flänsskruven
Den nedre flänsskruven
Den mittre skruven som fick slipas spår i för att kunna lossa
125mm vinkelslip med smal kapskiva
När jag fått bort Jetronic-boxen, tror ni inte på f**n att jag fick lossa på själva fästbygeln också?
De nedre skruvarna vid röd tejp togs bort och den övre lossades bara lite. Sedan pendlade jag bygeln bakåt för att fläkten skulle kunna komma förbi.
Så himla mycket jobb bara för att kunna få bort fläkten...
Men nu ligger den här. Jag tyckte faktiskt att den snurrade ganska lätt, men rengjorde den och smorde nedre bussningen som är åtkomligt.
Men sen när jag vände på den och tittade inuti fläkttrumman, så kunde man inte komma åt att smörja den änden utan att med våld försöka bända loss trumman från axeln. Den lätte gick jag inte på! Jag borrade istället 2 st 5mm hål strax intill centrumtappen och kunde därigenom lätt smörja denna bussning också. (Borra inte bara ett hål, då kan det bli obalans!)
Efter smörjningen gick den att snurra mycket lätt, sedan provkörde jag den i bilen på alla hastigheter manuellt samt provade också Aut.-läget. Den snurrar faktiskt med 3:e hastigheten på denna bild. Kamerablixten fryser fläkttrummans rörelse.
Fläkten och Jettronic-boxen återmonterade och allt funkar kanon. Bara att montera dit all plast igen. Reparationskostnad: 0 kr vilket aldrig är fel!!!
Hoppas denna beskrivning kan hjälpa fler i samma situation...