Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
#192495
Gott! Ny givare då så slipper du nog blinkandet.
Eller mätte du vid myyyyyycket hög temperatur? :-O)
//Björn
av jannes
#192793
satt i bastun .Bild
Ny givare på volvo 120kr inge mer blinkande allt funkar får se hur länge de håller =)
tack för all hjälp.
av I.H.P
#192979
En eloge till dig själv oxå som skriver tillbaka hur det gick. :-)-)
Allt för många trådar slutar i ett jaså? :-(O)
Du uppger ju t.o.m priset på den felande delen, jag hade gissat på en femhundring.
//Björn
Användarvisningsbild
av erikn
#441757
Drar liv i en gammal tråd. Den här hjälpte mig att hitta och fixa felet, men jag tänkte lägga in ett par bilder till nästa som har liknande fel.

Att hitta givaren var ett elände. Den sitter bakom, tog mig minst 5 minuter innan jag hittade den. Ni ser den gröna kontakten, den sitter i givaren.

Bild

Artikelnummer 9145736, kostar just nu 197 kr på Bilia.

Bild

Och anvisningarna för att läsa ut felkod på ECC är lite kryptiska, jag kan säga att det är så här som gäller:

Bild

Fläkt auto, spjäll snett upp till vänster, recirkulation intryckt, kyla på blått. Tryck in och släpp ut AC-knappen, står du i garage får du även felkod 1-6-1, utomhus i dagsljus så slipper du den. Får du den felkoden i dagsljus är även solsensorn trasig.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#441801
Snacka om en lysande återkoppling!!! Well done!!

//David
av foxizz
#443106
jag har : 2-3-3 Kupéfläkt överström er det något relä eller är det fläkten som är kört
Användarvisningsbild
av emwtur
#443111
lite skit i fläkten kan räcka !
smörja fläkten kan också hjälpa !

/emwtur
av jaktviggen1
#443162
foxizz skrev:jag har : 2-3-3 Kupéfläkt överström er det något relä eller är det fläkten som är kört
Det låter som fläkten går för tungt
Därav Överström.
av jaktviggen1
#445289
Jag har haft problem med ojämn värme i kupen och blinkande ac lampa
lite nu och då ( inte jämt har ac lampan blinkat )
Jag provade och läsa ut felkoder och flera gånger fick jag 1-1-1
Altså inget fel
Så jag kan rekomendera om flera har liknande problem att läsa ut
felkoder ett antal gånger.
Jag fick ut felkod 122 till slut alla fall och så har jag bytt yttertempgivare
och nu har inte ac lampan blinkat något heller.
Värmen har blivit jämn och bra.
Jag ohmade även den gamla givaren och den var oändlig / avbrott så
den var kass.
av RC166
#455070
Jag har en Volvo 945 Turbo -98 som gått ca 36 000 mil nu.

Min AC-knapp har också blinkat allt mer ofta i över ett år nu och då fungerar inte kupéfläkten på någon hastighet överhuvudtaget. Mycket irriterande på kalla mornar när man behöver imma av rutorna. Nu på sistone var det så ofta (läs nästan jämt) att jag blev tvungen att åtgärda felet. OBS att när den inte blinkade fungerade allt som det skulle inkl. AC'n.

Så jag tittade in i forumet och fann denna tråd. I förmiddags när det var bra dagsljus gick jag ut och kollade felkoder enligt erikn,s instruktioner. Fick inte fram några med en gång, man fick hålla på lite innan felkod dök upp. Till sist fick jag 2-3-3 vilket betyder för hög startström till fläktmotorn (den går för trögt). Alltså måste jag plocka ut fläkten och kolla vad som är galet. Jag visste att den sitter längst till höger under hanskfacket så jag började med att ta bort plastskyddet under handskfacket. Det sitter med 3 st 1/4-varv-clips i ytterkant strax under handskfacket. Lossa dom och sedan bara dra plastskyddet rakt ut.
Bild
Bild

Sedan konstaterar man ganska snart att även höger sparklåda måste demonteras för att man skall kunna få ut fläkten. Sitter fäst med en skruv i tröskeln under ett litet plastlock. Sedan drar man ner den ur A-stolpeskyddet samt lirkar den in mot kupén.
Bild

När denna väl är borttagen stöter man på ytterligare ett hinder (det värsta). Jettronic-boxen! Vet inte om den bara sitter på denna plats på Turbo-bilar, men den måste bort för att man skall kunna få bort fläkten. Problemet är bara att av de 3 fästskruvarna är den på främre bygeln en sk snap-off-skruv. Man måste slipa ett spår i skallen för att kunna skruva bort den. Jag använde en 125mm vinkelslip med en smal kapskiva för stål för detta.

Den övre flänsskruven
Bild

Den nedre flänsskruven
Bild

Den mittre skruven som fick slipas spår i för att kunna lossa
Bild

125mm vinkelslip med smal kapskiva
Bild

När jag fått bort Jetronic-boxen, tror ni inte på f**n att jag fick lossa på själva fästbygeln också?
De nedre skruvarna vid röd tejp togs bort och den övre lossades bara lite. Sedan pendlade jag bygeln bakåt för att fläkten skulle kunna komma förbi.
Bild

Så himla mycket jobb bara för att kunna få bort fläkten...
Men nu ligger den här. Jag tyckte faktiskt att den snurrade ganska lätt, men rengjorde den och smorde nedre bussningen som är åtkomligt.
Bild
Bild

Men sen när jag vände på den och tittade inuti fläkttrumman, så kunde man inte komma åt att smörja den änden utan att med våld försöka bända loss trumman från axeln. Den lätte gick jag inte på! Jag borrade istället 2 st 5mm hål strax intill centrumtappen och kunde därigenom lätt smörja denna bussning också. (Borra inte bara ett hål, då kan det bli obalans!)
Bild

Efter smörjningen gick den att snurra mycket lätt, sedan provkörde jag den i bilen på alla hastigheter manuellt samt provade också Aut.-läget. Den snurrar faktiskt med 3:e hastigheten på denna bild. Kamerablixten fryser fläkttrummans rörelse.
Bild

Fläkten och Jettronic-boxen återmonterade och allt funkar kanon. Bara att montera dit all plast igen. Reparationskostnad: 0 kr vilket aldrig är fel!!!
Bild

Hoppas denna beskrivning kan hjälpa fler i samma situation...
Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]