Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tumba25
Jag tål kritik. Hur mycket vettig kritik som helst. Dumma svar som varken besvarar frågan eller tillför något har jag inget till övers för. Vad du kan tänka dig är ju inte speciellt intressant för frågeställningen heller.
av dalldall
är man inne på ett forum får man tåla lite olika svar! tycker du mitt inlägg var dåligt har du inte varit på många forum! men tack o adjö!
Användarvisningsbild
av emwtur
om du letat lite på forumet så har du antagligen funnit att :
Balansremmen drivet endast balansaxlarna - dom roterar för att ge motorn en jämnare gång.
om det märks eller inte diskuteras ibland - men vad som kan orsaka problem är att :
OM den går av - så kan remmen trassla in sig i kamremmen- och då brukar det leda till att man får byta toppen eller ett stort antal ventiler.
Sköter man remmen med rätt bytesintervall så skall det inte vara några problem
- om man inte bryr sig om det - så är det nog bäst att ta bort remmen helt och hållet.
/emwtur
av Vovlo_Henrik
Jag kör själv utan balansaxelrem, enda skillnaden jag märkte var lite mer vibrationer på tomgång. Tänker du behålla remmen så ska den bytas efter rätt intervall, byt även hjulen på balansaxlarna då det finns motorhaverier orsakade av att hjulen spruckit.
Användarvisningsbild
av goransson89
jag viste inte ens att det fanns sånna remmar på 740 :shock: Finns det på min med? en 744 GLE -88 ingen aning om vad det är för motorn, men är iaf 131hk och insprut :)
Användarvisningsbild
av emwtur
balansremmar finns bara på 16ventilare (B234 och B204 motorerna)
/emwtur
Användarvisningsbild
av Ticken
Men den där balansremmen själv ju en del effekt också väl? Det är en bra andledning att ta bort den.. :roll:

/Ticken
Användarvisningsbild
av goransson89
Haha jag har ingen aning om jag har en 16ventilare :D bryr mig inte så mycket om 740in, är ju bara en "vinterbil" fast den har blivit ett färdmedel från A till B nu när 850in väntar på lack :( Men jag ska kolla om det sitter en balansrem på min, isåfall tar jag bort den, så lite som möjligt ska kunna gå sönder :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
Ticken skrev:Men den där balansremmen själv ju en del effekt också väl? Det är en bra andledning att ta bort den.. :roll:
inte så mycket effekt . men en del "levande massa" - dvs trögare svar på gasen osv.
Men i slutändan så är det ju en familjebil :-) från början....
/tur

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]