Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Andreas12 skrev: tis 06 dec 2022, 12:22
Lucif3r skrev:Utan vakuum flödar BTR'en "fullt", och flödar ännu mer vid övertryck. Ju större undertryck man har desto mindre flödar BTR'en. Det är så det ska vara.

edit: eller flödar är inte riktigt rätt ord, det är mer komplicerat än så. Men det blir mindre bränsle desto högre undertryck man har iaf - till en gräns, givetvis.
Precis men då ska returen ge väldigt lite när man saknar Vacuum.
Min ger lika mycket eller mer i returen.
Så i min värld får jag för lite tryck till motorn ..
Antar den fastnat när bilen stått.
Har du inget exakt instrument att mäta med märker du ingen skillnad. Det är "fullt ös" i returen, alltid. Dock mäter man just detta i moderna bilar när du har en bränsle förbrukningsmätare. Finns att köpa som tillbehörsmätare också, men du får inget exakt resultat omedelbart utan man mäter "över tid".
av Andreas12
lennarte skrev:
Andreas12 skrev: tis 06 dec 2022, 12:22
Lucif3r skrev:Utan vakuum flödar BTR'en "fullt", och flödar ännu mer vid övertryck. Ju större undertryck man har desto mindre flödar BTR'en. Det är så det ska vara.

edit: eller flödar är inte riktigt rätt ord, det är mer komplicerat än så. Men det blir mindre bränsle desto högre undertryck man har iaf - till en gräns, givetvis.
Precis men då ska returen ge väldigt lite när man saknar Vacuum.
Min ger lika mycket eller mer i returen.
Så i min värld får jag för lite tryck till motorn ..
Antar den fastnat när bilen stått.
Har du inget exakt instrument att mäta med märker du ingen skillnad. Det är "fullt ös" i returen, alltid. Dock mäter man just detta i moderna bilar när du har en bränsle förbrukningsmätare. Finns att köpa som tillbehörsmätare också, men du får inget exakt resultat omedelbart utan man mäter "över tid".
Rotade lite till idag.
Provade byta pulsgivare men gav inget.
Provade klämma ihop btr returen då gick den ännu sämre.
Fortfarande inga felkoder efter detta.
Börjar undra om lambdasonden jag köpte verkligen gör vad den ska..
Användarvisningsbild
av frasse4
Går den lika illa kall som varm?
av Andreas12
frasse4 skrev:Går den lika illa kall som varm?
Den har lite lättare att gå upp när man gasar varm motor.
Den blir varm fort..
Stiften är svarta och tomgången är rå.
Pumpen i tanken verkar inte vara gammal o fanns inget skit.
Finns 12 volt på säkring för pump i tank och pumpen fungerar, svårt o höra den när bilen är igång.
Eftersom den inte sätter någon felkod verkar systemet tro att allt är rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lambda sonden fungerar inte när motorn är kall, kan ta någon km nu på vintern. Du kan prova att "stänga av" och köra utan lambdasonden genom att dela på det 1-poliga kontaktstycket ("gummitutten") under tändspolen. Då funkar motorn i "felsäkert läge" och går efter ett "protokoll" i stället för en massa givare. Miljölampan kommer att tändas och den kommer att vara väldigt svårstartad, men du kan köra med den och jämföra hur den går utan lambdasonden. Kör ett par mil och "känn" hur den går. Jag körde så några veckor för en massa år sedan, men det var på sommaren så det var lättare då. Tank pumpen kollar du lättast med motorn på tomgång och stick ner ett par dm trädgårdsslang och håll mot örat.
av Andreas12
lennarte skrev: sön 11 dec 2022, 07:03 Lambda sonden fungerar inte när motorn är kall, kan ta någon km nu på vintern. Du kan prova att "stänga av" och köra utan lambdasonden genom att dela på det 1-poliga kontaktstycket ("gummitutten") under tändspolen. Då funkar motorn i "felsäkert läge" och går efter ett "protokoll" i stället för en massa givare. Miljölampan kommer att tändas och den kommer att vara väldigt svårstartad, men du kan köra med den och jämföra hur den går utan lambdasonden. Kör ett par mil och "känn" hur den går. Jag körde så några veckor för en massa år sedan, men det var på sommaren så det var lättare då. Tank pumpen kollar du lättast med motorn på tomgång och stick ner ett par dm trädgårdsslang och håll mot örat.
Du har såklart rätt..man blir lite korkad av avgaserna här ;-)
Rev ut spridarna o gjorde test med pumprelä igång..
Verkar som ena spridaren läcker igenom .
Kommer väldigt lite när den duschar men kände man under plastkoppen efter är ena spridaren våt, inte dom andra.
Kan ju vara så enkelt att det är den som felar.
Provade köra lite och det går inte längre, så fort jag ska gasa från stillastående dör den.
Starta om o så går det en gång...sen samma igen.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]