Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1508516
frasse4 skrev:Körde länge med rent vatten i min 940 i Thailand även i över 40 graders värme, var aldrig med om att den kokade
Det sitter förmodligen en annan termostat i bilarna där....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508522
Jag bytte till en vanlig termostat jag köpte i Sverige, tror det var 87 eller 90 grader för ett par år sedan. Jag fick byta hela termostathuset eftersom det gamla hade ärjat sönder efter att ha gått på rent vatten i många år antar jag.
tapatalk_-858390154_400x266.jpg
tapatalk_-858390154_400x266.jpg (19.82 KiB) Visad 356 gånger
av panth0n
#1508531
frasse4 skrev: fre 12 aug 2022, 18:44 Körde länge med rent vatten i min 940 i Thailand även i över 40 graders värme, var aldrig med om att den kokade
Annan termostat i de delarna av världen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508636
En "svensk" termostat är 92°. Det är nära kokgränsen med bara vatten, dåligt kylarlock och riktig varmt sommarväder. Men det finns att köpa från 82°
av Rådlös
#1508754
Ett litet tips: viewtopic.php?f=3&t=170486

En IR-termometer är också bra om man vill kolla olika delar i kylsystemet och att vattnet cirkulerar som det skall överallt. Även till att jämföra med panelinstrumentet. Visar det samma värde som IR-termometern?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508830
Tänk på att den undre kylarslangen ska vara riktigt, riktigt varm innan motorn kokar. Om motorn kokar utan att den är varm är det ingen (eller dålig) cirkulation i genom kylaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509542
På en Volvo av denna typ blir det inga luftfickor om termostaten har öppnat, kanske den som är problemet
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]