Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Inget vidare bra system på 940, skulle väl normalt registrera någon felkod när bilen går ryckigt kall? Men blinkar bara inga fel. Har frågat här innan om det är trimchippen, Och fått svaret nej.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det registreras inga felkoder på kall motor. Vissa felkoder kan ta flera mil innan "systemet" såtter felkod. Börja med att ändra tillbaka till original delar, du har kanske sportluftfilter också? Bara för att utesluta.
av wallentin
Hade ja bara originalchipen till boxarna så hade ja bytt men nu har ja inte det. Å köpa boxar med rätt nummer på skroten kostar ju 7000-8000. Plus en växellåda blir ju ungeför 12000- 13000. Och då är ju inte ens säker på att det är det som är fel.
av wallentin
Typiskt allt är rätt utan dom 3 sista. Min box slutar på 962. Bra pris annars jämfört med vad jag har hittat. Byter gärna till en box som ej går att chippa om.
av wallentin
Ska byta olja på växellådan imorgon och se om ja får bort det som ja tror är ett lagerljud. Frågade en av reperatörerna på jobbet han trodde att kom från bottenstockens lager.
av bönan
Aldrig i världen att begagnade boxar eller till en 940, eller en M90-låda kostar dom pengarna. Dra bort en nolla så är du betydligt närmare rimliga priser. :-)
av wallentin
Det jag hittat blir 10000 sammanlagt. Det är två styrenheter och en växellåda om man kollar på bildelsbasen. Letar kanske på fel ställe.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skrotar har fantasipriser på tamigfasen allt. Hör runt med folk privat istället, kolla annonser på blocket, tradera, failbook osv.
En guldbox som är väldigt åtrovärd brukar inte gå för mycket mer än 5-600kr, en bränslebox mindre än så. F.ö. är *alla* bränsleboxar chippningsbara, så lycka till att hitta en som INTE är det :P Det är tändningsboxarna som mer ofta än inte inte är chippningsbara(undantaget är guldboxen och vissa svarta, därav är dom åtrovärda).
Slutnummren har ingen jätte-betydelse i det här sammanhanget. Så länge boxen kommer från en bil med samma motor och samma "revisionsperiod"(91-95, resp 96-98) som din så kommer den fungera. Jag tror t om inte ens det skiljer mellan automat och manuell(till skillnad mot "modernare" bilar såsom 960, 850 och S/V70).

En M90 till en rödblockare brukar inte kosta mer än 3000kr. Du behöver ju inte tillbehören såsom spakställ, slav osv heller så det går garanterat hitta för mindre än så. Det finns dock 2 modeller, L och H, skillnaden är utväxlingen på...... uh..... 1an har jag för mig? kan vara 3an också... *inte* 5an iaf. L sitter oftast i lättryckarna, medans fulltryckarna har H. I praktiken har det snudd på ingen betydelse dock.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]