Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Slungdiffen har två lägen. Antingen helt öppen, eller helt låst.

En torsendiff har större flexibilitet och kan fördela momentet på utgående axlar, utan att låsa helt. Det kan en lamelldiff också göra, då styrs hur mycket moment som läggs på de olika utgående axlarna via lamellpaketet.

Så det blir lite av semantik vad man vill kalla "riktigt" diff. Per definition så är en slungdiff som är låst inte en differential, medan en torsendiff och lamelldiff fortfarande tillåter hjulen att snurra olika fort även om det finns en inbyggd "broms" som strävar att utgående axlar ska snurra lika fort.

En slungdiff som låser är bra för framkomlighet, men kan ge sämre vägegenskaper. En "riktig" diff som kan hantera mer progressiv fördelning av drivkraften är oftast trevligare att köra.
Nu ska jag vara en riktig gringubbe här och påpeka att alla bilar har diff(erental) :D Diffspärr däremot är något helt annat, vars syfte är att fördela kraften till båda axlarna, istället för 100% till det hjul som snurrar lättast som en öppen differental.

En helt spärrad differental, t ex svetsad(ja, även svetsat är en "riktig" diffspärr) eller slungdiff, har sina nackdelar i främst lägre hastigheter och lite skarpare svängar, eftersom ena hjulet kommer "släpa efter". Det är främst därför en slungdiff slutar spärra i relativt låga hastigheter(~40km/h på volvo t ex).
En lamelldiff t ex börjar inte låsa fören ena hjulet har snurrat hyffsat mycket fortare än det andra under en relativt lång tid. Sådana diffar har fördelen att dom fungerar utmärkt vid normal körning i lägre hastigheter. Nackdelen med lamelldiff är dock att dom är svindyra, slits, och kräver noggrann service i form av regelbundet oljebyte för att inte överhettas och slira sönder.

"Torsendiff" brukar anses som den bästa kompromissen mellan helt låst differental och lamelldiff. Dom är inte helt fria från det "släpande hjulet", men herrejösses mycket bättre än en låst slungdiff eller svetsad diff, och låser istortsett "så länge man vill".
Ett billigare alternativ är en s.k. aussielocker. Dom fungerar bra som diffspärr, men har ett ofta högt, irriterande, klickande ljud i svängar. aussielockers är helt fria från "släpande hjul" så länge du inte "gasar på" i svängen. aussie's är dock en "av-på" spärr, likt slung, och därmed inte lika sofistikerad som torsen eller lamell. aussie's är populära främst i offroad då dom är så simpla i sin konstruktion att dom mer eller mindre är "skottsäkra", och förutsägbara.

Som svar på huvudfrågan; En diffspärr är alltid bättre för grepp/framkomlighet än en öppen diff, men alla diffspärrar har sina nackdelar i någon form.
Slungdiff en är dock inte alltid låst upp till 30 km/h. Det är först när skillnaden mellan hjulen hastighet blir tillräckligt stor som den låser, det är därför den inte hasar fram när man manövrerar på parkeringen. Fast min gjorde det som sagt när det var kallt, kanske för att oljan blev lite väl trögflytande då...
Visst har väl en slungdiff lameller... Läste lite om detta för en massa är sedan då jag sökte information om utrustning som fanns till min 745-a. Dock visade det sig att jag har mer utrustning än vad som fanns till 740, men jag har ingen diffbroms. Diffspärr det har nog ingen annan heller (förutom dom dom kör "svetsat)" Det har Volvo aldrig haft, förutom då lastbilar, entreprenadmaskiner, traktorer och liknande...
Det är alltså en påtaglig skillnad. Det konstiga är att man inte kan backa sig loss med 940:n heller , höger hjul får all kraft medan vänster hjul håller emot.
Kraftfördelningen mellan hjulen på en 940 måste ju vara 80-20 medans det på V70:n ligger på 60-40? En V70 står inte och spinner på höger framhjul vid minsta motstånd.
Torsendiffar är lite väl dyra men man kan få en ny slungdiff för 6000kr: http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbroms ... volvo.html
Är den lätt att montera, man behöver väl inte shimsa nånting om man sätter tillbaka samma kronhjul?

Aussie locker faller bort pga. ljudet, jag hörde en gång när en kille parkerade sin 940 med en sådan monterad.

KLANG-KLANG-KLANG-KLANG-KLANG-KLANG-KLANG-KLANG :x
Jag hade en 740 GL 1990 med lamelldiff. Fullständigt livsfarlig, men väldigt rolig och med (för att vara 740) bra framkomlighet.

Hade slungdiff i 960 t5, och njaaa...i snö så kanske det fungerar, på asfalt är det lite oberäkneligt. Jag körde bara asfalt, och det var lite lotteri över huruvida det enhjulade eller inte.

Aussielocker (med flera) är just en locker. Kör man runt och bruksar dom slits dom ganska mycket.
TommyP86 skrev:Jag hade en 740 GL 1990 med lamelldiff. Fullständigt livsfarlig, men väldigt rolig och med (för att vara 740) bra framkomlighet.

Hade slungdiff i 960 t5, och njaaa...i snö så kanske det fungerar, på asfalt är det lite oberäkneligt. Jag körde bara asfalt, och det var lite lotteri över huruvida det enhjulade eller inte.

Aussielocker (med flera) är just en locker. Kör man runt och bruksar dom slits dom ganska mycket.
På vilket sätt var lamelldiffen livsfarlig?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]