Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
batabata skrev:tack för ideèn att ringa verksta tanken har ju slagit mej, men varför lägga dyra pengar när man kan fixa själv......
Jo precis, men...:
Vet iaf att ja bytt flera delar som ja fått tips om men som sagt det kommer ingen gnista å tändkablar stift å även tändmodulen e bytt va kan man mer kolla
...där har du redan blåst iväg (delvis) onödiga pengar...

1. Felsökning
2. Reparation

Nu tar du och tittar under fördelaren. Där finns ett 3-poligt kontaktstycke till hallgivaren. Ta loss det och pilla tillbaka gummit. Koppla in igen och tryck i ena mätspetsen på en voltmeter i mitten. Sätt på tändningen och vrid runt motorn för hand med en 24mm hylsa på remskivan. Spänningen ska hoppa upp och ner 2 ggr per varv. Gör den inte det kollar du så det finns matningsspänning till givaren, på stift 1 och 3.
Finns det matning men ingen utsignal är givaren kass.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sparkz skrev:1. Felsökning
2. Reparation
Det där var bra, jag skriver det en gång för alla i signaturen... :P
av batabata
Sparkz skrev:

1. Felsökning
2. Reparation

Nu tar du och tittar under fördelaren. Där finns ett 3-poligt kontaktstycke till hallgivaren. Ta loss det och pilla tillbaka gummit. Koppla in igen och tryck i ena mätspetsen på en voltmeter i mitten. Sätt på tändningen och vrid runt motorn för hand med en 24mm hylsa på remskivan. Spänningen ska hoppa upp och ner 2 ggr per varv. Gör den inte det kollar du så det finns matningsspänning till givaren, på stift 1 och 3.
Finns det matning men ingen utsignal är givaren kass.

Om d nu visar sej vara hallgivaren...är d svårt att byta den...hur mycke skulle en sån kosta ny???? Delarna ja bytte va redigt slitna å fördelaren va sprucken så onödigt va d ju inte, tror inte den blivit översedd på ett bra tag....[quote][/quote][/color]
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hallgivaren är nitad i fördelaren och därför ganska jobbig att byta. Enklast och billigast är nog att köpa en fördelare på skroten. Se till så det är en med hallgivare isf, finns inte på alla.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
När jag läser det där med radion, började dom grå snurra där uppe...
Min gissning är att antingen är det en radio med imobilaizer (Startspärr) eller ett externt relä som aktiveras av radion och bryter strömmen mellan tändlås och startmortor etc.
av batabata
tack för tipset om hallgivaren, nu funkar den kanon å svårt å byta va d ju inte........

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]