Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

bönan skrev: fre 28 feb 2020, 19:47 Jag fick min 960 "parkerad" i ett buskage förra sommaren, av min kära ex-flickvän som rörde ihop höger och vänster pedal. :bored:

LED-ramp förstörd, repor på huv, framskärmar och stötfångare som krävde omlackering. Var inte ens snack om saken, försäkringsbolaget tog det och fick allt lagat på Bilia och betalde bara självrisk.

Nu vet jag inte om en katalysator är dyrare än din självrisk, men jag tror inte det är någon stor risk att de vill lösa in bilen för det.
Detta går på stöld/inbrott.
Självrisk 1500:- , jag vill absolut inte lösa in bilen, men bilia är inte billiga och dom sätter väl dit en helt ny katt med allt vad det innebör. Kanske helt ny böj fram osv...
Och en ny katt är väl jättedyr?
Vet inte riktigt hur det är på 940, men på 85x70 så är katten en del av downpipen. Mao, en rätt lång bit som måste bytas om man inte kapar och skarvar. Nåväl, till dom går ny kisse på runt 7-8000 ny, sist jag kollade.
Så mycket mindre än 5000kr ny hos bilia tror jag inte är att räkna med till 940.
volvorullar skrev: fre 28 feb 2020, 20:17
Perra83 skrev: fre 28 feb 2020, 19:51 Här i stan har Polisen gått ut med stöldvarning på just katalysatorer.
Menar du Gbg eller vilken stad?
Troligen i Örebro kommun men lär även gälla hela riket. Har hört flera fall i Örebro kommun och andra ställen. Polarn vart av med hela avgaset på sin gamla V70.
Men Bilia sätter väl bara på nytt när dom reparerar?
Sen är det väl inte Bilia som värderar bilen? Eller?
Man kanske kan be fbolaget skicka ut en gubbe och värdera på plats och sen själv åka och fråga på bilia gällande arbetet.
Bilen har ju gått 32K men är i fint skick med mycket nya delar och knappt någon rost. Jag har ingen aning om värdet eller hur man värderar. Någon som vet?
av bönan
Jag anmälde till försäkringsbolaget, dom bad mig välja en skadeverkstad, jag åkte till Bilia som undersökte bilen och skickade in vad som behövde göras. Försäkringsbolaget godkände och sen blev det lagat.

Vet inte vad det hade kostat om jag velat lacka om delarna på firma+ ny LED-ramp utan att blanda in försäkringsbolaget, men bara LED-rampen kostade 3000 kr ny, så byte av en katt kan ju inte bli så hemskt mycket dyrare iaf.
Användarvisningsbild
av Nexus
Desperata människor gör tydligen vad som helst för några 100 lappar. Jag tror du gör bäst i fixa det utan försäkringsbolaget.
Min jobbar kompis fick rutan inslagen på bilen och de snodde barnstolen. Bilförsäkring täckte ej stolen så den skulle tas på självrisk på hemförsäkring och rutan tas på självrisk på bilens försäkring. Det slutar med han köpte en ruta på skroten och bytte själv...
Användarvisningsbild
av Nexus
Skruvat.se är faktiskt billigare än Biltema.
Modell anpassad finns ju även på flera ställen
Howa, l-m-r, mm
Volvo original vågar jag inte ens gissa priset på....
volvorullar skrev: lör 29 feb 2020, 10:59 Bara att hoppas på att bilen är högre
värderad än arbetet...
Är bilen värd mer för dig än för ditt F-bolag hade jag beställt en katalysator separat och anlitat en fristående verkstad att montera den...

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]