Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffejl
Hur kommer det sig att det visar olika med ca en timmes mellan rum och bilen ej varit igång sen igår ca kl 17:30???? jag tror att det kan vara det du skrev om lamda, jag ska kolla pris redan i morgon på ett avgastest det brukar ej var så dyrt, jag har en lamda ligger faån en B230F, tror du att den kan passa????? den jag har löst satt på avgasröret nedanför grenröret men på min bil sitter den mitt under nära katten. Mvh från ulf.
av Snabelost
Klaga inte på lite hög förbrukning. Var glad att du inte har en V8 i skuffen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Jäkligt elegant bygge. En 454 på cirka 400 hästar monterad "åt fel håll". Kraften överförs via en automatlåda till en fördelningslåda i under motorhuven och bak till bakaxeln.

;)

/Magnus
av uffejl
Jag bryr mig inte att du har en V8 i skuffen för det är helt ointressant för mig!!!!! jag önskar bara få lite tips om vad jag kan ha för fel hör det är inte normalt att en bil som min ska dra 9liter på 5.6mil var av det är ca 4.2 mil ren landsväg av dom 5.6 milen. Mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Att tomgången pendlar kan bero på antingen trasig tempgivare för motortempen vars signal går till styrboxen , har själv haft problem med pendlande tomgång på våran 16v,88. då bytte jag den tempgivaren och tomgången vart stabil igen..
Om den felar så lurar den boxen att tro att motorn inte är i full temp utan matar då på med mer soppa och lambdan i sin tur mäter för fet blandning och ger order om sänkning av soppan igen ( pendlingen är oundviklig ).

Andra orsaker till pendling kan möjligen vara gasspjällskontakten som ska känna om gasreglaget inte är i tomgångsläget , det ska klicka i den svarta kontakten på hö. sida av insuget direkt när gasreglaget vrids.

Tror dock mest på tempgivaren, sitter under insuget och har två flata stift, den andra givaren går direkt till instr.brädan så skit i den.. :-).

Något du också kan göra är att lossa tomgångsmotorn som sitter under insuget i egen hållare och göra rent den med typ 5-56 och sedan smörja in den med teflonspray för att ha bra glid för öppning och stängning av tomgångsläget.

Om du har ett läckaget i avgassystemet mellan grenröret och katten kan detta ge felaktiga värden från lambdan till boxen - kolla över det iallafall.

Hoppas detta kan lösa något åt dig...

mvh

Robban
av uffejl
Tack robban67 för dina bra förklaringar på troliga fel!!!!! jag är även tacksam över alla tips jag fått av jocke s och lika så av inlägget från sparkz med adresssen som gorde att jag komm åt lister och förklaringar för massa felkoder. Mvh från ulf ps jag är motaglig för flera tips.
av uffejl
Hur får jag loss tomgångsmotorn på på B234 och säcker det med att göra den ren och smörja den eller måste jag byta den helt?????? mvh från ulf.
av uffejl
Hur får jag loss tomgångsmotorn på på B234 och säcker det med att göra den ren och smörja den eller måste jag byta den helt?????? mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
uffejl skrev:Hur kommer det sig att det visar olika med ca en timmes mellan rum och bilen ej varit igång sen igår ca kl 17:30???? jag tror att det kan vara det du skrev om lamda, jag ska kolla pris redan i morgon på ett avgastest det brukar ej var så dyrt, jag har en lamda ligger faån en B230F, tror du att den kan passa????? den jag har löst satt på avgasröret nedanför grenröret men på min bil sitter den mitt under nära katten. Mvh från ulf.
Lambdan skall passa!
av uffejl
Jag har idag gjort ett avgastest och alla avgasvärden var och är mycket bra enligt mekanikern som gjorde testet, motorn var ordentligt varm och testet gjordes på både tomgång och 2500varv, det enda jag nu kan göra är att byta stift, fördelarlock med rotor, tändkablar och bränslefilter. Luftfilter, olja och oljefilter har jag nys bytt. Mvh från ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
uffejl skrev:Jag har idag gjort ett avgastest och alla avgasvärden var och är mycket bra enligt mekanikern som gjorde testet, motorn var ordentligt varm och testet gjordes på både tomgång och 2500varv, det enda jag nu kan göra är att byta stift, fördelarlock med rotor, tändkablar och bränslefilter. Luftfilter, olja och oljefilter har jag nys bytt. Mvh från ulf
Du fick inte värdena på papper? Bra värden kan även vara att dom ligger inom gränsvärdena...
Kanonbra att du beslutat att byta ut dessa föslitningsvaror! Bråkar den därefter så rekomenderar jag ett byte av tempgivaren!
Går motorn upp i temp (enl. mätaren)?

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]