Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1317952
Jag hjälpte för några år sedan en kompis att flytta bilar (han har en bilverkstad) och skulle flytta en 740. Den startade direkt med startgas, men dog omedelbart. Försökte några gånger med samma resultat, kollade runt under huven och såg att spridarreläet var borta. Satte i ett relä och motorn startade direkt. På nyare (turbo?)modeller får tändspolen också ström från spridarreläet så om reläet är kass så får motorn varken bränsle eller gnista.
#1319185
Du menar att du lossat den grova slangen (retur till tank) på BTR-en, kört på starten och det kommer inget bränsle.??? Det ska komma ordentligt med bränsle, det ska komma 2 - 3 dl på några sekunder. Hör du att pumparna går samtidigt som motorn går runt.
Angående nippeln på spridarröret, det är så man kan kolla bränsletrycket med en mätare (typ sådan som man kollar däcktrycket med). Denna fanns inte på äldre modeller utan "kom" i början på -90-talet. Vet ej exakt när.
Om inte pumparna går, ta bort bränslereläet och prova med en kabel mellan 30 och 87/2 i socklen (siffrorna står vid stiften). Då ska pumparna gå om dom är felfria. Går pumparna nu men inte annars är pumparna Ok och felet är bränslerelä, vevaxelgivare och liknande innan pumparna. Du skriver -96 års modell, dom sista modellerna av 940 hade bara en pump, och den sitter i tanken. Vet inte exakt när det byttes
#1319459
Jag har köpt en ”ny” btr ska testa imörn, jo det sitter endast en pump varav i tanken som är nybytt med ett jäkla tryck kan ja intygga!

vi skulle kolla gnista på stift haha å de ba sköt ut bränsle, och vi försökta dra igång han å jo de gick men bränslet ba forsade ur avgasröret, bilen vart tämligen suuuur haha
#1319903
Victor9färs skrev:Eftersom spridarna står öppna hela tiden verkar det som så har förmoddligen boxen gått?
Det ska komma bränsle i returen om BTR-en är Ok, det ska däremot inte komma bränsle i den klena slangen mellan BTR och insug. Om du misstänker att spridarna är öppna hela tiden så lyssna på dom det tickar i dom när du kör på starten om det fungerar. Tickar det inte är dom öppna (eller stängda) hela tiden. Du har inte bytt spridare eller provat utan motstånden? Då "bränner" du "slutsteget" i bränsleboxen omedelbart. Turbon har en annan typ av spridare (därav motstånden) än modeller utan turbo
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?