Rådlös skrev:Så här säger Volvo själva på min fråga om varför det inte förordas att byta glykol längre:
"Tack för ditt mail.
Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.
I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.
Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna."
Sedan underskrivet med ett namn, som vi utelämnar här i forumet eftersom det är en befintlig och privat person.
Protokollet som nämns är alltså ett serviceschema. Där står inte ett ord om byte av kylarvätska eller något intervall. (Om det inte är något fel på den) Och Volvos "egen" glykol i det här fallet motsvarar vanlig etylenglykol som dom flesta andra leverantörer erbjuder. (Jag fick med kopior av vanliga reklambroschyrer) Och det är ju naturligtvis någon annan som har tillverkat glykolen i Volvos namn.
samma volvo som säger att man inte behöver byta olja på sina automatlådor(v70), men kikar man på automatlådornas tillverkare så förordar dom service men då får såklart inte volvo pengar för byte av låda om den håller för länge. lita inte allt för mkt på företag. misstänker att det är longlife glykol som är vanlig glykol, med lite starkare och mer långlivade tillsatser dom har vilket gör att skador troligtvis inte visar sig föränn 15år eller mer.
har haft äldre bilar där glykolen sällan eller aldrig bytts och det jag sett själv är: frostpluggar som rostat sönder innifrån, rätt jävliga att byta, läckage från kylare samt att motorn bränner lite kylarvätska(fin vit rök). det som syntes i dessa bilars kylarvatten var en gulaktig sörja vilket tyder på rost i systemet, men givetvis dröjer det innan skadorna syns och märks.
ungefär som att skippa att gå till tandläkaren under 10 år eller mer, inga problem men sen när det väl börjar värka kan det vara jobbiga ingrepp som väntar.
i dagens slit och släng samhälle hinner nog de flesta byta bilar innan dåligt kylar glykol hinner göra någon betydande skada.
jag däremot gillar att ha mina bilar länge men vill gärna slippa tråkiga saker som att byta kylarglykol så ofta.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal:
https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw