Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Tack Rådlös för hänvisningen! Den lambdasond jag beställde från bildelsbasen är från en 945-97, samma som min bil och drygt 20000 mil. Jag utgår alltså från att den är original. Jag jämförde mellan olika lambdasonder 945-97, det finns många att välja emellan och de har lika original nummer. Det andra är att den ska lämnas till verkstad för byte. Jag kan byta lampor och små saker, allt annat lämnar jag till verkstad t o m oljebyte. Undrade bara om den längre sladden från motorutrymmet till lambdasonden finns då lambdasonden lyser vid tändningen och slocknar då bilen startar. Jag vet inte ens var jag ska leta i motorutrymmet för att se om den finns, är det någon färg på den? Ska jag leta utmed torpedväggen? vilken sida av motorblocket? Oerhört tacksam för alla svar!
av NilsO
Som Jesper13 skriver ovan, på en 940 -97 sitter lambdasonden i ”downpipe”, i avgasröret bara 10 centimeter nedanför turbon. Sonden sitter på undersidan av röret, så man ser den inte om man inte tittar efter noga. Men det är alltså uppe i motorrummet, inte under bilen.

Om lambdalampan slocknar när du startar motorn, och förblir släckt även efter några kilometers körning, så sitter sonden på plats och fungerar som den ska. Annars hade lampan tänts.

Såvitt jag vet är det sällan problem med själva lambdasonderna på dessa. De kan sitta 30 000 – 50 000 mil och säkert längre utan att ge några problem.
av bilman
Tack NilsO och tack igen Jesper! Återstår att lista ut vad det igensvetsade hålet ca 15 cm före katalysatorn är för ett hål. Pratade med förra ägaren och han kunde inte förklara det heller. I besiktningsprotokollen och serviceboken är allt som det ska. Ett mysko det där hålet :-/
av errim
Det hålet före katalysatorn är väl där lambdasonden sitter på icke-turbomotorer. Brukar sitta en täckskruv där, kanske den har tappats och att hålet då bara svetsat igen?
av bilman
Ja Errim,skulle aldrig ha hittat den utan hjälpen från jjesper13 och Nilsson, fick glida med handen på undersidan av pipedown tills handen " krockade med den" . Det igen spetsade hålet är ett mysko, är bilen beredd för 2 lambdasonder? Är förgreningen från motorblocket bytt med en gammal med sonden förekatalysatorn och sedan togs sonden bort och hålet pluggade igen och svettades igen?
av NilsO
Min 940 har samma motor etc. Den har också något slags plugg/svetsning där. Jag tror det var så på alla/många med turbomotor. 940 har aldrig funnits med två lambdasonder. (Är det två sonder så är det en framför och en bakom katalysatorn; aldrig två framför, så den skulle inte suttit där oavsett.)

Jag har läst något om att den exotiska motorn B204FT hade en avgastemperaturgivare. Den kanske satt där? Spekulerar bara.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jag har läst något om att den exotiska motorn B204FT hade en avgastemperaturgivare. Den kanske satt där? Spekulerar bara.
Även 740 (för japanska marknaden) hade en givare för avgastemperaturen. Jag vet dock inte om de gällde "bara" turbomotorerna, jag har haft samma hål på alla 3 främre rör jag bytt på min 740 och jag har ingen turbo. Även om "min" motor hade fler hästkrafter än turbomotorerna (i Sverige) denna årsmodell (-88B (-89)). Det är ju inte samma främre avgasrör på turbo och "min" motor och tyvärr inte samma som övriga (F) motorer heller
av bilman
Möjligt att röret serietillverkades i enorm mängd med hål i. För vissa marknader och motortyper användes hålet t.ex. för avgastempgivare och bilen blev "några" tusen dyrare, för svenska marknaden igensvetsades hålet. Möjligt också att röret med hålet användes för 850 och V70, de kanske har 2 sonder i synnerhet V70. Bara spekulationer!
Användarvisningsbild
av lennarte
På dom modeller som har 2 st Lambdasonder sitter en framför och en bakom katalysatorn, aldrig 2 st framför. Hålet i avgasröret har inte Lambdasond gänga (M18) utan "bara" M12 (kanske M14). Har för mig att jag läst någonstans att Volvo hade någon form av mätutrustning som skulle passa där, men det kan vara helt fel information också.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]