Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ä den utan AC så kolla mattorna på förarsidan, där sitter värmekranen. Om det är ett litet läckage i på kylarvätska så kan det vara så enkla som ett gammalt kylarlock. Om det läcker lite mellan vattenpump och topplock brukar det synas som lite färgade rester av glykol som dunstat. Allt är billigare att laga på en äldre bil än rostskador.
Det kan ibland vara svårt att se var nivån på oljesticka är, särskillt om man nyss kört en runda. Men är hela stickan full när du kollat nivån några ggr så kan det betyda att oljan är utspädd med bensin (många kallstarter, korta körsträckor). Om du köper den så gör service på den. Byt olja, filter, tändstift, luftfilter och kolla på och tvätta rent vevhusventilationen och byt kamremmen. Sedan kan du ha bil länge.... :-D
Jag har kört i 10 år med ett läkande kylsystem. Kan inte hitta läckan trots otaliga felsökningar. Det verkar som bilen har själv bestämt att nivån på kylarvätskan ska vara c:a 3 cm under nedre strecket i expansionskärlet. Fyller på omkring en liter om året (3-5 ggr) och jag fyller bara upp till nedre strecket. Fyller jag till övre så försvinner det (ner till nedre strecket) vid nästa körning, sedan håller det sig där i veckor för att plötsligt en dag sjunkit ner så man inte ser det. Då går det i någon dl så jag ser nivån igen och så håller det sig där några veckor igen
Falconblå skrev:Kamremmen är bytt 2011
Tänk på att det är 2019 nu. Max 8000 mil eller 5 år har jag för mig att det är. Nu händer det inget med motorn om remmen skulle gå av på denna motor, men du blir ju stående så klart.
lennarte skrev: ons 13 mar 2019, 21:49
Falconblå skrev:Kamremmen är bytt 2011
Tänk på att det är 2019 nu. Max 8000 mil eller 5 år har jag för mig att det är. Nu händer det inget med motorn om remmen skulle gå av på denna motor, men du blir ju stående så klart.
Det är sant Lennart. Jag ska och köra hem den idag. Ska tappa ur oljan och hälla i ny olja och nytt filter.
av xAx
Att olja når till halva stickan kan förklaras på följande sätt. Korrekt nivå skall vara "halva stickan", inte sant? Hur detta tolkas kan vara en fråga i sammanhanget. Det är möjligt att gubben tolkat detta som att halva stickan skall uppvisa rätt oljenivå, inte mitt på markeringen på stickan längst ned på stickan. En teori som kan vara möjlig.

Hur fan han lyckats få i så mycket olja att halva stickan badar i olja övergår mitt förstånd.

Jag har kört mer än 20.000 mil på samma kamrem. Det finns plats mellan ventiler och kolvar på denna motor, så det händer ingenting mer än att den dör om kamremmen skulle brista.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]