- mån 11 mar 2019, 08:07
#1304214
Ä den utan AC så kolla mattorna på förarsidan, där sitter värmekranen. Om det är ett litet läckage i på kylarvätska så kan det vara så enkla som ett gammalt kylarlock. Om det läcker lite mellan vattenpump och topplock brukar det synas som lite färgade rester av glykol som dunstat. Allt är billigare att laga på en äldre bil än rostskador.
Det kan ibland vara svårt att se var nivån på oljesticka är, särskillt om man nyss kört en runda. Men är hela stickan full när du kollat nivån några ggr så kan det betyda att oljan är utspädd med bensin (många kallstarter, korta körsträckor). Om du köper den så gör service på den. Byt olja, filter, tändstift, luftfilter och kolla på och tvätta rent vevhusventilationen och byt kamremmen. Sedan kan du ha bil länge....
Jag har kört i 10 år med ett läkande kylsystem. Kan inte hitta läckan trots otaliga felsökningar. Det verkar som bilen har själv bestämt att nivån på kylarvätskan ska vara c:a 3 cm under nedre strecket i expansionskärlet. Fyller på omkring en liter om året (3-5 ggr) och jag fyller bara upp till nedre strecket. Fyller jag till övre så försvinner det (ner till nedre strecket) vid nästa körning, sedan håller det sig där i veckor för att plötsligt en dag sjunkit ner så man inte ser det. Då går det i någon dl så jag ser nivån igen och så håller det sig där några veckor igen
Det kan ibland vara svårt att se var nivån på oljesticka är, särskillt om man nyss kört en runda. Men är hela stickan full när du kollat nivån några ggr så kan det betyda att oljan är utspädd med bensin (många kallstarter, korta körsträckor). Om du köper den så gör service på den. Byt olja, filter, tändstift, luftfilter och kolla på och tvätta rent vevhusventilationen och byt kamremmen. Sedan kan du ha bil länge....

Jag har kört i 10 år med ett läkande kylsystem. Kan inte hitta läckan trots otaliga felsökningar. Det verkar som bilen har själv bestämt att nivån på kylarvätskan ska vara c:a 3 cm under nedre strecket i expansionskärlet. Fyller på omkring en liter om året (3-5 ggr) och jag fyller bara upp till nedre strecket. Fyller jag till övre så försvinner det (ner till nedre strecket) vid nästa körning, sedan håller det sig där i veckor för att plötsligt en dag sjunkit ner så man inte ser det. Då går det i någon dl så jag ser nivån igen och så håller det sig där några veckor igen
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V