Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1215178
buurt skrev:I en 940 som vi köpt som reservdelsbil, sitter samma typ av motor.
I den sitter det gröna spridare.
Original sitter det förkopplingsmotstånd på Volvos turbomotorer, det gör det inte på Saab's kolla detta innan du byter spridare, sätter du fel bränner du bränsleboxen. Du kan i så fall flytta över både spridare och motstånd från den andra bilen
#1215204
lennarte skrev:
buurt skrev:I en 940 som vi köpt som reservdelsbil, sitter samma typ av motor.
I den sitter det gröna spridare.
Original sitter det förkopplingsmotstånd på Volvos turbomotorer, det gör det inte på Saab's kolla detta innan du byter spridare, sätter du fel bränner du bränsleboxen. Du kan i så fall flytta över både spridare och motstånd från den andra bilen
Haj!

Ja, jag ska kolla om jag har motstånd.
Kan ju mäta upp de spridare som sitter i, för att se ohmen.

Hade du länken till de olika spridarna?
#1215242
Idag lossade jag minuspolen och nollade felkoderna.
Startade och det var sämre än igår.
Kunde inte hålla den, utan den dog efter ca 30 sekunder.

Mätte spridarna och de är högohmiga, 11.7 ohm.
Hittar inget spridarmotstånd i bilen alls, inte ens kontakten som det ska sitta på.
Jämförde med 950-96, som jag har som reservdelsbil och den har ju ett.
Kan det ha suttit på något annat ställe än på vänster innerskärm?
Karossen är en 765 -89.

Jag antar att om jag nu ska flytta över spridarna behöver motståndet monteras.
Jag inbillar mig att det finns kablar någonstans, men om jag inte huttar dem, hur sätter man dit motstånd annars?
#1215257
Det ska gå att flytta med kabehärvan med motstånd och skarva i utan större problem. Har inte gjort det själv, så jag vet inte exakt. Annars skaffa högomiga spridare, det sitter på Volvo utan turbo + en massa andra. Det står ett Bosch nummer på dina turkosa spridare Jämför med listan nedan så ser du hur mycket cc/min. dom ger och jämför med dom röda/bruna du har i traktorn. Det kanske inte skiljer så mycket, turbomotorer har "större" spridare, även om dom inte ska vara så stora som dom du har nu. När dom trimmar F motorer sätter dom ibland i dessa röda spridare. Leta sedan upp högohniga med samma/liknande värde och kolla var för Bosch nummer dom har och sök på bildelsbasen eller liknade så får du reda på vilka bilar dom sitter på. När jag letade spridare till min B234F motor (skulle ha c:a 40 % större) så skulle 850 och S/V70 turbo spridare passat, men det fanns inga sådana i närområdet. Dom kanske passar din motor nu. Ett väl fungerande insprutningssystem är ganska förlåtande, Lambdasonden ger då signaler till boxen om syremängden i avgaserna och boxen "styr" spridarnas öppningstider efter det så lite större eller mindre gör inte så mycket
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
#1215297
lennarte skrev:Det ska gå att flytta med kabehärvan med motstånd och skarva i utan större problem. Har inte gjort det själv, så jag vet inte exakt. Annars skaffa högomiga spridare, det sitter på Volvo utan turbo + en massa andra. Det står ett Bosch nummer på dina turkosa spridare Jämför med listan nedan så ser du hur mycket cc/min. dom ger och jämför med dom röda/bruna du har i traktorn. Det kanske inte skiljer så mycket, turbomotorer har "större" spridare, även om dom inte ska vara så stora som dom du har nu. När dom trimmar F motorer sätter dom ibland i dessa röda spridare. Leta sedan upp högohniga med samma/liknande värde och kolla var för Bosch nummer dom har och sök på bildelsbasen eller liknade så får du reda på vilka bilar dom sitter på. När jag letade spridare till min B234F motor (skulle ha c:a 40 % större) så skulle 850 och S/V70 turbo spridare passat, men det fanns inga sådana i närområdet. Dom kanske passar din motor nu. Ett väl fungerande insprutningssystem är ganska förlåtande, Lambdasonden ger då signaler till boxen om syremängden i avgaserna och boxen "styr" spridarnas öppningstider efter det så lite större eller mindre gör inte så mycket
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Hej!
Tack, nu fungerade listan.
Men tror du att mitt bränsleproblem kan bero på de spridare jag har i?
Eller är det för dåligt.
Den har ju gått så här innan, tänker jag.
#1216746
Hej!

Har rotar mer i detta.
De spridare som sitter i är mycket riktigt Saab.
De ger enligt lista 358 eller 350cc/minut, det finns tydligen två olika med samma nummer?
De har nummer 0280150431


De turkosa som sitter original ger 337cc, om jag förstår rätt.
De ska ha nummer 0280150804.
För mig är det inte så stor skillnad.
Ville fråga här om den skillnaden kan göra så att den går otroligt fett?

Jag tog ur stiften, igen... brände av dem med gassvets, gjorde rent dem hysteriskt och satte tillbaka dem.
(Jag vet att jag ska byta stift och det kommer, men jag vill testa i alla fall).
Då går det att köra bilen, faktiskt.
Den ryker mycket och beter sig sådär, men den stendör inte i alla fall.
Det går även att starta den igen, om man stänger av den, vilket det inte gick innan.
Tog ur stiften efter den gått kanske 15 minuter, både på tomgång och ordnetlig urvarvning.
Då ser stiften ut så här:
20171205_140627.jpg
20171205_140627.jpg (1.79 MiB) Visad 1141 gånger
Inte direkt idealiskt.

Såsom jag räknar är det ändå bara ca 4% mer bränsle i de spridare jag har i.
Eller tänker jag i galen panna?
#1216763
Jag tror du är på rätt väg, den skillnaden på spridarna ska inte ha mån betydelse. Om du kör utan Lambdan kopplad så går motorn i ett nödprogram och "lyssnar" inte på vad övriga givare "säger". Så med en fungerande lambda så får styrboxen reda på syrehalten i avgassystemet och "rättar in" bränslemängden efter det, dock måste Lambdan bli varm först. Det måste alltså vara helt tätt från LMM till Lambda, alltså inge tjyvluft före topplocket och inget avgas läck efter. Det kan vara något sådant som spökar. Det är samma med LMM-en, kopplar du bort den så går boxen in i nödprogramet. Om du kopplar loss kablarna från LMM och motorn fungerar bättre så tyder det på fel i LMM-en. Har du laddluftkylare på den? Det kan vara läck på den också, inte helt ovanligt. Sedan är det viktigt att du nollar felkoderna varje gång det kommit några. Tar du bort kabeln till batteriet (10 minuter eller så) så nollar du (alla) boxarna, det kan vara både på gott och ont, i detta fall behöver kanske boxarna glömma allt gammalt. Vad för skick är det på turbon? När dom blir slitna kan det läcka igenom olja där. Just turbo vet jag inte så mycket om, har aldrig ägt någon (förutom frugans Passat, men den har aldrig krånglat :lol: :lol: ) och turbo var fortfarande något nytt när jag slutade som bilmek 1985
#1216779
Hej!

Tack!

Jo, lambdan sitter i sedan en tid, det sitter en stump rör på turbon, med sonden i. Efter den har den ingen avgassystem, men det ska väl inte ha betydelse?

Jag har försökt söka efter tjuvluft, men jag tycker inte den reagerar på startgas att tala om alls.

Jag har nollat koderna, batteriet är avtaget när jag inte mekar, så den är nollad varje gång.

Drar jag ur sladden till luftmassemätaren, när bilen är igång, stendör den.

Bra tips med intercoolern, det ska jag kolla, har inte felsökt där.

Nu när jag tänker mer, så sitter det en "moj" med kontakt på, på slangen mellan luftmassemätaren och turbon.
Från den går den en slang till något, kanske EGR? Får kolla mer, kom precis på den.
På den andra 940 bilen jag har, sitter ingen sådan.
Vad är det till? Kan man bara plugga? Känns kanske som trädgårdsslang är lite sådär... (den är naturligtvis på nu).
20171024_125914.jpg
20171024_125914.jpg (126.66 KiB) Visad 1123 gånger
Turbon är inte ny på något vis, det är svårt att veta om den är slut. Den låter ok, ingen skillnad mellan den och den andra bilen.

Gjorde ett kompressionsprov igår, 13-13.5, rakt över. Känns ok.

Ska leta mer tjuvluft.

Idag startade jag den och skulle bara köra ur den ur verkstaden, behöver jobba också, då gick den illa igen.
Behövde stänga av den och sedan startade den inte alls igen. Troligen helt nersurad.

En annan sak som slår mig nu är det här med kallstart. Jag antar att den har en sådan funktion? Den har ingen extra spridare eller så, men den bör väl få fetare blandning i kyla?
Om det styrs via boxen, så ska väl den få en signal från en givare?
Temperaturgivaren i toppen är inte inkopplad, det är väl inte den som ger?
För det är väl detta som är tempgivare?
20171024_125420.jpg
20171024_125420.jpg (206.47 KiB) Visad 1124 gånger
Mvh Alex
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Enligt uppgifter i media kommer Parkslide klassas […]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]