Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1185546
Talle skrev:Hej gått igenom alla ihåligheten och ingenting är igensatt. Spelet du nämner som ska vara 1-3mm är det vid "kulleden"? Alltså plastkolven och kolvstångens fastsättning.
Det är där stången från pedalen går mot kolven i cylindern. Kolven måste gå ända tillbaka till låsningen, annars öppnar inte främre packningen för hålet jag nämnde. Och bromsvätskan komer inte ner i cylindern som den ska. Sedan kan det ju vara glapp vid pedalen, och det är ju inte riktigt bra om det är för mycket, men det måste vara ett litet vid kolven
Talle skrev:Kan slangens vara ett problem? Gammal, slang som mjuknat.
Visst kan den det, det är ju samma typ av slang som till bromsystemet om än mindre belastning på. Har aldrig varit med om det.
av Talle
#1187852
Hej, har konstaterat att det är något fel med kopplingen. Gaffeln är konstant i frikopplingsläge, det betyder att slavcylinderns normalläge varit vid max läge på kolv. Ligger nu under bilen för att demontera växellådan och byta koppling.
Tänkte byta lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Samt bussningar kring växellådsspaken. Något mer?

Räcker det med att ta bort låsringen och styrpinnen för att lossa växelspaken?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1187889
En ofta bortglömd sak är stödlagret för ingående axeln till växellådan, det brukar hålla länge, länge men allt har ju ett slutdatum och det kostar inte många kronor. Det sitter i vevaxeln i centrum å svänghjulet. Likaså vevaxeltätningen bakom svänghjulet, det brukar läcka lite efter många år. Båda dessa saker måste man ta ner växellåda och koppling för att byta. Ska du byta vevaxeltätningen sp märk upp hur svänghjulet sitter, det måste sitta på samma ställe annars funkar inte vevaxelgivaren.
På min (-88B) sitter en insex stoppskruv i botten på spaken som du lossar och "knackar" ut tappen som håller ihop spaken och staget till växellådan.
av Talle
#1188377
Tack för din kunskap. Växellådan är nu demonterad och problemet är bekräftat. Kopplingsarmen eller gaffeln sitter på en "kula" och den stack ut igenom "gaffeln". Alltså gaffelns material va uppfläkt och totalt förstörd.
Blir att byta ut den och samtidigt så byter jag koppling nu när skiten är nere.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188401
Talle skrev:Kopplingsarmen eller gaffeln sitter på en "kula" och den stack ut igenom "gaffeln". Alltså gaffelns material va uppfläkt och totalt förstörd.
Passa då på att "dutta" en klick fett på kulan innan du trycker på armen. Samma med splinsen till lamellen, ytan där urtrampningslagret sitter och även på gaffeln där den "sticker in" i urtrampningslagret. Kullagerfett duger bra, typ
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000036390/
Var sparsam, det blir lätt för mycket. En sak som glöms bort ibland när man byter koppling är att avfetta tryckplattan. Den är insmord (ibland klarlackad) mot "lagrings rost" och det ska tvättas bort innan montering
av Talle
#1188942
Fick den "nya" kopplingsgaffeln idag och fått den monterad. Satt dit uttrampningslagret med men tycker att den glappar på axeln mer än original. Kontrollmätte med skjutmått och den nya har cirka 0,7 mm större diameter. Samtidigt så lossnar den lätt från gaffeln efter att jag tryckt dit hullingarna. Är det bara att byta och köpa nytt? Tacksam för hjälpen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188971
Talle skrev:tycker att den glappar på axeln mer än original.
När det är monterat så kommer det ju ingenstans så det är nog inga problem, det ska ju vara lite fett på "grejerna" så det stabiliserar sig bättre också
av Talle
#1188975
lennarte skrev:
Talle skrev:tycker att den glappar på axeln mer än original.
När det är monterat så kommer det ju ingenstans så det är nog inga problem, det ska ju vara lite fett på "grejerna" så det stabiliserar sig bättre också

Okej, tror du det finns en risk att urtrampningslagret och kopplingsgaffeln hamnar ur position när "hullingarna" inte sitter riktigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189023
Sitter det fast på kulan ordentligt (skall låsas med en fjäder) så kommer det ingenstans. När växellådan, kopplingen, gaffeln med lager på "pinnen" och slavcylindern så kommer det ingenstans. Det finns ju en massa olika fabrikat av kopplingar och urtrampningslager som sinsemellan kan se olika ut, men ska dom passa 940 så ska dom passa. Däremot kan det det vara olika urtrampningslager till olika tryckplattor, så om man köper det ena eller andra för sig kan det vara att dom inte passar ihop. Men mot gaffel och växellåda ska det passa.
av Talle
#1189215
lennarte skrev:Sitter det fast på kulan ordentligt (skall låsas med en fjäder) så kommer det ingenstans. När växellådan, kopplingen, gaffeln med lager på "pinnen" och slavcylindern så kommer det ingenstans. Det finns ju en massa olika fabrikat av kopplingar och urtrampningslager som sinsemellan kan se olika ut, men ska dom passa 940 så ska dom passa. Däremot kan det det vara olika urtrampningslager till olika tryckplattor, så om man köper det ena eller andra för sig kan det vara att dom inte passar ihop. Men mot gaffel och växellåda ska det passa.
Okej, tack. Anser du att jag bör använda loctite på tryckplattans skruvar?
Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]