Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
lodin61 skrev:Har provat en annan tomgånsmotor men problemet kvarstår.
Upptäckte en avgasläcka mellan flänsen på grenröret och avgasröret man känner hur det blåser där om man sätter handen utmed .
Undrar om det kan påverka motorns varv ska fixa ny packning och prova om det blir någon skillnad.
Michael
Det måste vara helt tätt mellan luftburk och fram till en bit bakom katalysatorn annars drar motorn tjuvluft alt. får avgaserna syre vilket leder till att lambdan får fel värde...vilket leder till att bränsleblandningen ändras och kan ge spikningar som leder till att knacksensorn reagerar och sänker tändläget...vilket leder till att motorn inte kan varva upp som den skall! :wink:
av lodin61
Nu har jag fixat avgasläckan men det blev ingen skillnad .
Börjar bli ont om ideer :(
Ska nog prova med en annan styrenhet.
Michael
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lodin61 skrev:Nu har jag fixat avgasläckan men det blev ingen skillnad .
Börjar bli ont om ideer :(
Ska nog prova med en annan styrenhet.
Michael
Har du nollat styrboxen sedan du fixat läckan?
av lodin61
Har nollat den hjälper inte ska prova byta styrbox.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sitter kamremmen rätt? Den kan ha hoppat över någon kugg...
av lodin61
Ska fortsätta felsöka imorgon Fredag
av nicke_ason
Har du nollat styrboxen sedan du fixat läckan?[/quote]

hur nollar man den? Har samma problem med min 945
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
lodin61 skrev:Var ut och provade inga felkoder motorn gick bra ca1,5 mil .
Sen blev den som förut max 1500 varv det är nog tändningen som bryter verkar inte ha att göra med vilket läge gasen står i.
Fick felkod 223 på 2an och ingen på 6an(111).
Men du får ju felkod på bränsleboxen!! Hade problemet suttit i tändningen borde ju du fått felkod på uttag 6. Har du testat flödet från bränslepumpen?

//David
av lodin61
Har nu bytt boxen den på passagerar sidan framför dörren och nollat koderna.Den går att köra verkar normal, varvar som den ska men lambdalampan tändes efter en stund och får felkod på 6 an 143 knacksensor får väl byta den också det är väl bara att hålla tummarna.
av lodin61
Det var styrboxen till sprutet som var fel sen knacksensorn var det kontakten som ett stift åkr in en bit nu går den bra.
Tack för alla svar jag fick :wink:
Michael
Bensinpriser v2

Womens From Your City - No Selfie - Anonymous Casu[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?