Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
pebe skrev::shock: godmorgon. du behöver eventuellt ta bort hjulnaven. alltså den detalj hjulet är monterat på.
Och dom får jag bort genom att...?
av pebe
8) ta bort hjulet. demontera bromsbeläggen. demontera bromsoket. ta bort bromsskivan, den sitter fast med en liten stjärnskruv. ta bort navkappseln med en skruvmejsel, var försiktig så att den inte går sönder. ta en 36mm hylsa och ett långt dragskaft och demontera muttern som sitter innanför navkapseln. kan sitta hårt som fan. dra ut navet, när du fått ut navet en liten bit håll emot på insidan så att du inte tappar lagret. nu kan du montera bort bromskölden.ha på lite hjullager fett när du återmonterar hjulnavet. dra åt så mycket du orkar.sen är det bara att sätta dit grejorna igen. byter du oket glömm inte att lufta efteråt.
lycka till .pebe :lol:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
pebe skrev:8) ta bort hjulet. demontera bromsbeläggen. demontera bromsoket. ta bort bromsskivan, den sitter fast med en liten stjärnskruv. ta bort navkappseln med en skruvmejsel, var försiktig så att den inte går sönder. ta en 36mm hylsa och ett långt dragskaft och demontera muttern som sitter innanför navkapseln. kan sitta hårt som fan. dra ut navet, när du fått ut navet en liten bit håll emot på insidan så att du inte tappar lagret. nu kan du montera bort bromskölden.ha på lite hjullager fett när du återmonterar hjulnavet. dra åt så mycket du orkar.sen är det bara att sätta dit grejorna igen. byter du oket glömm inte att lufta efteråt.
lycka till .pebe :lol:
Finns ingen navkapsel på bakaxeln... :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om man läser frågan innan man svarar är det lättare att ge relevanta svar...
Bort med ok och skiva.
4 skruv, samma som håller fixfjädrarna till handbromsbackarna. (Kan vara fastrostade ibland, var försiktig så de inte går av.)
Ut med drivaxeln, ev. med lite hjälp av en hammare.
av pebe
:oops: sorry jag gav svar för frambromsarna. har nyligen bytt dessa på bilen. :oops:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Om man läser frågan innan man svarar är det lättare att ge relevanta svar...
Bort med ok och skiva.
4 skruv, samma som håller fixfjädrarna till handbromsbackarna. (Kan vara fastrostade ibland, var försiktig så de inte går av.)
Ut med drivaxeln, ev. med lite hjälp av en hammare.
Tack grabben! Nu vet jag vad jag har att vänta mig!
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej, Renoverade mina bromsar komplett i helgen vilket gick alldeles utmärkt. kvar blev fyra gamla skivor och 4 ok. Har en polare som har en 740 vars bakok kärvar ordentligt. Jag har lovat honom mina gamla bakok som fungerar fint.

Vi tänkte renovera dom innen vi slänger upp dom. Undrar om man måste dela på bakoket om man ska ha ut kolvarna?

Hur får man ut kolvarna om man har oket på en arbetsbänk utan hydraulik? är det "bara" att dra ut dom, lämligt verktyg?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av eccy243
Siros_740GLT skrev:Vi tänkte renovera dom innen vi slänger upp dom. Undrar om man måste dela på bakoket om man ska ha ut kolvarna?

Hur får man ut kolvarna om man har oket på en arbetsbänk utan hydraulik? är det "bara" att dra ut dom, lämligt verktyg?

Tack på förhand
Dela ALDRIG på ett bromsok, du kommer aldrig att få det tätt igen.

Jag brukar låta oken sitta kvar på bilen. Sen lägger jag plåtbitar mellan båda kolvarna och skivan. Detta görs samtidigt på båda sidor. Sedan trampar en kompis på bromsen, varpå kolvarna kryper ut. Sen tar man plåtbit efter plåtbit, så att man är säker på att kolvarna kommer ut lika långt och samtidigt. När kolvarna ligger an direkt mot skivan tar man bort oket. Då kan man lirka bort kolvarna med en vanlig polygrip.

I ditt fall så skulle jag nog satsa på tryckluft i bromsslangsanslutningen, och hålla ansiktet borta... :-O) Det smäller rätt bra...
av Arne
Problemet med att dela ett bromsok brukar vara att det inte följer med nya O-ringar som tätar. Det går däremot att få det tätt om man lyfter på O-ingarna (2 st) och lägger under en kopparbricka med rätt diameter under varje O-ring, för då pressas O-ringen hårdare mot tätningsytan. Det är dock bättre om man kan slippa dela på oket, men ibland är det omöjligt att få loss kolvarna utan att dela på oket.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tack för de snabba svaren.

Har själv råkat bromsa ut en kolv på framoket. de började rinna bromsvätska från damskyddet när den var max uttryckt.

Vad är det som smäller om man försöker trycka ut kolvarna med tryckluft? tänkte ta med mig oken till skolan där finns tryckluft.

Kan man slita loss dammskyddet och bända ut med skruvmejsel eller liknande?

//Siros

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]