Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pyrolys
Den sitter självklart på höger sida:) var lite trött när jag skrev.
Insugspackningen är bytt. Även den mellan spjällhuset och insuget.

Andra idéer ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Pyrolys skrev:Jag har bytte tempgivaren för motorstyrning och nollade felkoderna då plötsligt funkade bilen utmärkt i 25-30 starter. Sendan börjar krånglet med staterna igen idag..... ?
När jag bytte temp.givaren på min B234F (samma givare) så gjorde det ingen skillnad. Efter ytterligare felsökning (fortfarande felkod 1-2-3 ibland) så visade det sig att ett av stiften "trycktes ut" när man tryckte på kontaktstycket. Så antagligen funkade den ibland och ibland inte. Efter jag "sett till" att det satt ordentligt (fick "kränga av" gummiskyddet och hålla emot med en liten skruvmejsel) så funkade det.

Mvh
Lennart
av Pyrolys
Hej
Talar du om kontakten till tempgivaren jag bytte? Alltså själva honan?

Bilen fortsätter att funka dåligt. Startar inte ljummen eller så feltänder den och sen är de omöjligt att starta den efter det. Såååååå jävla itererade.

För mig lutar de mer och mer åt bränsleboxen. Jag ju gnista på alla fyra stift(har testat) måste alltså vara en bränslen problem. Att bilen vid vissa ger fel mängd bränsle? En annan tanke jag har är om spridarna krånglar ? Kan dom det? Alltså funka då och då? Jordfel typ?
av drizz29
kolla bränsle trycket
min är mycke seg startad och nyligen fått veta att jag har fel bränsle tryck
felet är bränsletryckregulatorn
Användarvisningsbild
av lennarte
Pyrolys skrev:Talar du om kontakten till tempgivaren jag bytte? Alltså själva honan?
Japp, en av stifthylsorna åkte in i kontaktstycket när jag tryckte på det, så jag fick kränga av gummitätningen och hålla emot när jag tryckte på kontaktstycket. Förmodligen var det inget fel på den gamla givaren utan det var nog hela tiden kontaktstycket.
Pyrolys skrev:Brönsletryck tänker jag? Hur regleras det? Tips råd och gärna lösningar önskas.
Du kan ta loss den den klena vakuum slangen som sin går från insugningsröret till BTR-en (BränsleTryckRregulator) när motorn går på tomgång. Då ska varvtalet ändra sig lite om alla annat är Ok. BTR-en är vakuumstyrd regulator som genom en fjäder håller bränsletrycket på 3kg om man tar bort vakuumslangen (2,5 kg med vakuum). Eftersom vakuumet på tomgång är högre än på fullgas ger BTR-en ett liter tillskott vi lågt vakuum (hög belastning) därför stiger varvtalet märkbart (50 varv kanske) om man tar bort slangen när motorn går på tomgång. På senare 740 (och givetvis då även 2 och 900 modellerna) tillkom en liten ventil i railsen där man kan mäta bränsletrycket, troligen funkar det med en mätare för däcktrycket (har aldrig provat, har inget uttsag) för ventilen set likadan ut. Trycket ska vara 3 kg med vakuumslangen borttagen och c:a 2,5 kg ansluten. Mätt med motorn på tomgång
White skrev:Den är ju pressad ihop, så det blir nog svårt. Dyr som fanken är den på Volvo med!
Finns gott om på skroten. Plocka gärna på en som det "kommer bensin ur" när du skruvar ut den, Då har det inte torkat ut membranet.

Mvh
Lennart
av Pyrolys
Kanon! Ska mecka lite ikväll. För kännedom har jag också upptäkt en liten läcka i avgasröret strax innan katten. En långskott men jag byter det så kan jag eliminera risken att lambdan får konstiga värden och att de skulle vara roten till problemet. Tankar?
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]