Pyrolys skrev:Talar du om kontakten till tempgivaren jag bytte? Alltså själva honan?
Japp, en av stifthylsorna åkte in i kontaktstycket när jag tryckte på det, så jag fick kränga av gummitätningen och hålla emot när jag tryckte på kontaktstycket. Förmodligen var det inget fel på den gamla givaren utan det var nog hela tiden kontaktstycket.
Pyrolys skrev:Brönsletryck tänker jag? Hur regleras det? Tips råd och gärna lösningar önskas.
Du kan ta loss den den klena vakuum slangen som sin går från insugningsröret till BTR-en (BränsleTryckRregulator) när motorn går på tomgång. Då ska varvtalet ändra sig lite om alla annat är Ok. BTR-en är vakuumstyrd regulator som genom en fjäder håller bränsletrycket på 3kg om man tar bort vakuumslangen (2,5 kg med vakuum). Eftersom vakuumet på tomgång är högre än på fullgas ger BTR-en ett liter tillskott vi lågt vakuum (hög belastning) därför stiger varvtalet märkbart (50 varv kanske) om man tar bort slangen när motorn går på tomgång. På senare 740 (och givetvis då även 2 och 900 modellerna) tillkom en liten ventil i railsen där man kan mäta bränsletrycket, troligen funkar det med en mätare för däcktrycket (har aldrig provat, har inget uttsag) för ventilen set likadan ut. Trycket ska vara 3 kg med vakuumslangen borttagen och c:a 2,5 kg ansluten. Mätt med motorn på tomgång
White skrev:Den är ju pressad ihop, så det blir nog svårt. Dyr som fanken är den på Volvo med!
Finns gott om på skroten. Plocka gärna på en som det "kommer bensin ur" när du skruvar ut den, Då har det inte torkat ut membranet.
Mvh
Lennart