sicnarf skrev:Tändspolar kan hålla länge om man har bra tändstift med rätt avstånd men om man har fel avstånd så kan de bli överhettade och spricka som för dig. Kolla dina tändstift.
Så du tror att sprickan på bilden har betydelse ?
Min tanke var att det förstås kunde vara ett problem, men också att det kanske kunde vara mest kosmetiskt pga ålder, vibrationer och temperaturskiftningar mm.
Jag tror dock knappast att det hänt med nya stiften i så fall utan snarare då är en orsak av att en kabel av någon anledning hade oxiderat kraftigt inuti kontakten till ett tändstift och jag upptäckte senare att kabeln också var glapp (vad det verkar pga oxideringen) dock efter att jag redan bytt stiften och filat bort oxideringen i kontakten, därför köpte jag helt nya kablar som en första åtgärd som inte åtgärdade felet tyvärr.
Jag upptäckte sedan att fördelarlock och rotorn såg fördjävligt ut också vilket kanske inte var så konstigt efter 30000 mil, även om puts av dem hjälpte till att göra bilen mycket piggare så hjälpte det inte lnte mot misständningarna, så jag köpte nytt original och satte dit, men det var väl inte någon större skillnad även om det säkert var bra att byta i alla fall.
För övrigt så kollade jag avstånden på tändstiften mycket noga med bladmått innan montering och de var alla mellan 0,7 och 0,8 mm och det är vad som står i min Haynes bok i alla fall.