Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
hawkeye6540 skrev:Men när jag skaffade den nya motorvärmarsatsen så skulle den enligt Defa´s beskrivning sitta i det främre frostpluggshålet
Finn kanske en anledning till att den flyttades :roll:
hawkeye6540 skrev:Nästa fråga är då hur man monterar den nya tätningen på enklaste sätt utan specialverktyget. Någon som gjort det
Brukar inte vara problem att knacka in den med en "lagom" hammare, den är ganska mjuk i kanten.

Mvh
Lennart
av hawkeye6540
lennarte skrev:
hawkeye6540 skrev:Men när jag skaffade den nya motorvärmarsatsen så skulle den enligt Defa´s beskrivning sitta i det främre frostpluggshålet
Finn kanske en anledning till att den flyttades :roll:
hawkeye6540 skrev:Nästa fråga är då hur man monterar den nya tätningen på enklaste sätt utan specialverktyget. Någon som gjort det
Brukar inte vara problem att knacka in den med en "lagom" hammare, den är ganska mjuk i kanten.

Mvh
Lennart
Tack för svaret. Jodå fryspluggen har jag knackat in lite fint med en hammare. Men jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Tätningen jag ska få på plats är främre vevaxeltätningen. Har förtydligat mit tidigare inlägg nu ;-//

Mvh Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
hawkeye6540 skrev:Tätningen jag ska få på plats är främre vevaxeltätningen.
Det var den jag menade. Bara man är försiktig och knackar "runt om" så går det. Om du behöver en dorn eller något att knacka in den med så använd något som är så pass stort så du inte kan knacka tätningen innanför kanten i kåpan (kan vara svårt att få tillbaka ut den), så funkar det säkert bra.

Mvh
Lennart
av hawkeye6540
lennarte skrev:
Det var den jag menade. Bara man är försiktig och knackar "runt om" så går det. Om du behöver en dorn eller något att knacka in den med så använd något som är så pass stort så du inte kan knacka tätningen innanför kanten i kåpan (kan vara svårt att få tillbaka ut den), så funkar det säkert bra.

Mvh
Lennart
Ok.
Tack för det- blir till att prova ikväll.

Mvh Håkan
av hawkeye6540
hawkeye6540 skrev:
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Ok.
Tack för det- blir till att prova ikväll.

Mvh Håkan
Sådär...då har jag fått tätningen på plats......med hjälp av en riktigt stor hylsa och bulten till remskivan så tryckte jag den på plats. Lite svårt att se om packboxen kom in på milimetern rakt men det återstår att se om det blir tätt. I vilket fall är det inget hästjobb eller stor kostnad att byta den igen om det skulle skita sig.

Nästa fråga.....(kanske är lite dum men :oops: ).....hur får man enklast loss kamremssträckaren....När den sitter på plats trycker ju fjädern på den så den är lite svår att dra rakt ut. Eller är det så man gör?
Användarvisningsbild
av lennarte
hawkeye6540 skrev:hur får man enklast loss kamremssträckaren....När den sitter på plats trycker ju fjädern på den så den är lite svår att dra rakt ut.
Du trycker ihop den (helst innan du tar av kamremmen) med ett järn eller en stor mejsel. Det brukar gå med "handkraft" om remmen är på. så kommer det fram ett hål i stången under fjädern som du sätter ett borr eller liknande i. Sedan kan du plocka bort den.

Mvh
Lennart
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]