Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag kör (sedan 2-3 månader) min kära 745-a på 100% E85. Det fungerar bra, den går lite lugnare/jämnare än på bensin. Det är B234F (16V) motor i den och den saknar "klippet" över 4000 varv som är B234F motorns kännetecken men jag har köpt en ny Lambdasond som jag ska montera så snart tid finnes. Testade nämligen att köra utan Lambdan kopplad och då var "klippet" tillbaka. Konventeringen är gjord med höjt bränsletryck (c:a 5 kg) med en justerbar BTR från Misab, modell 403, passar "bolt on" på railsen (istället för original BTR) http://www.misab.se/tryckregulator_ny.php?kid=6-180. Har du turbo ska du ha en "progressiv" regulator (den höjer trycket progressivt mot trycket i insuget. Bensinförbrukningen ökade från 1,1 till 1,4 (c:a) och i pengar c:a 1,50:- mindre per mil. Har dock problem med felkod 2-3-2 som kommer tillbaka hela tiden, kanske "fixar sig" men ny Lambdasond. Startgas rekommenderas om man inte har tillgång till motorvärmare. Den går igång, men man får "tröska länge" med startmotorn. Har bytt till en större bränslepump (säkerhetsåtgärd) för den gamla hade gått 41500 mil.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
andy78 skrev:Du har inte funderat på att montera en piggyback? då borde du kunna köra 100%
Jo, det har jag. Men har andra projekt hemma som tar tid, t.ex. håller jag på att plocka isär motorn på hojen för att slipa ventilerna, har dålig komp i en cylinder. Så att så länge så blandtankar jag, helkonvertering ska fixas senare.

Dotterns Polo som klarar 80% E85 har jag tänkt byta BTR och därigenom höja trycket så att man slipper blandtanka. Men har inte gjort det än. Har lyckats att ta reda på att den här passar rakt av (likadant utförande som originalet) men är på 3,8 bar i stället för 3,0 bar original.

0280160587 men det finns ingen på bildelsbasen just nu, kollar med jämna mellanrum men får ingen träff.
Användarvisningsbild
av erikn
lennarte skrev:Har bytt till en större bränslepump (säkerhetsåtgärd) för den gamla hade gått 41500 mil.
Min bränslepump stack på 945:a ett tag efter att jag börjat köra på E85. Men den skulle nog gått i alla fall. Med tanke på hur slangklämmor och liknande såg ut vid tankarmaturen så tror jag att det var original bränslepump i min. När den gick sönder hade min bil gått ca 57000 mil.
Användarvisningsbild
av erikn
andy78 skrev:Vart köpte du chippet, det sitter väl i sockel så ingen lödning behövs?
Om man skaffar en guldbox för tänddelen så sitter chipet med sockel ja. Då behövs ingen lödning.

Men jag kommer banne mig inte ihåg var jag köpte det. Ska kolla om jag hittar kvittot hemma. Någonstans på Södermalm har jag för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev: Min bränslepump stack på 945:a ett tag efter att jag börjat köra på E85. Men den skulle nog gått i alla fall. Med tanke på hur slangklämmor och liknande såg ut vid tankarmaturen så tror jag att det var original bränslepump i min. När den gick sönder hade min bil gått ca 57000 mil.
Fanken, då bytte jag för tidigt :lol: kunde kört i alla fall 10000 mil till :roll:
Pumpen jag satte dit ger mer och klarar högre tryck (8 kg) mot originalets 4 kg. Även om jag körde med 5 kg med originalpumpen också.

Mvh
Lenart
Användarvisningsbild
av erikn
Men du har ju en 745:a, då har du två pumpar. Är det den under förarsätet du bytt ut?

I min sitter det bara en, den i tanken. Och den person som konstuerade den tankarmaturen skulle jag vilja ha ett allvarligt snack med. Och det skulle inte vara muntert...
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:[. Men uttalandena om ökad förbrukning och köldstartsvårigheter var okänt för min motor, en B230F -92.
Du kanske hade Rex/Regina på den? då ska man kunna köra 100% E85 utan problem eller konventering (hörsägen, eller?). Det har att göra med att mapsensorn fungerar på ett annat sätt än LMM-en

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Sökte via svenska ebay i stället, så att man förstår vad som skrivs...

Inte farligt dyrt, drygt 200 kr plus 20 kr i frakt från Tyskland. Vete sjutton om man vågar sig på de från Kina. Men det kanske är samma skrot som de säljer de i Tyskland.
av andy78
erikn skrev:Sökte via svenska ebay i stället, så att man förstår vad som skrivs...

Inte farligt dyrt, drygt 200 kr plus 20 kr i frakt från Tyskland. Vete sjutton om man vågar sig på de från Kina. Men det kanske är samma skrot som de säljer de i Tyskland.
Det är ju bara välja att översätta.
Man brukar få mer träffar på ebay.de eller ebay.com men du borde hitta dem på svenska sidan.
Man ska inte va dumsnål köp en bosch för 350kr.
GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]