Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

partypopper skrev:Mina bromssköldar i fram existerar knappt och de där bak är som kex haha.. Men ja, om du känner att du vill byta dom så tror jag att man måste det.. Kommer inte riktigt ihåg nu hur det såg ut.

Jag hade ett h*lvete med bultarna till oken även fast de såg okej ut innan jag började.
Slutade med att jag lämnade bort de sista 2 bultarna.
Så ett tips kan vara att dränka dom några gånger i wd40 eller liknande några gånger innan du börjar mecka med dom.
Brukar funka med lite värmning på skruvarna:

Mvh GK
av olofp
Nu har bilen nya grejer men jag bytte inte vajrar och hållare för det såg fräscht ut. Först trodde jag ju att nån vajer var av men 3 av 4 bromsbackar var sönder, själva bromsytan hade släppt från backarna.
Handbromsen tar bra men tyvärr några hack för högt upp så det är kvar lite justeringsjobb. Det får bli en annan dag.
Användarvisningsbild
av päpplet
Hoppas du inte köper backar på biltema, dom är riktigt dåliga. Sätter man i original handbromsbackar brukar justeringen inte behövas och låsa hjulen på asfalt med handbromsen är inga problem ;)

Är förövrigt inte så svårt att byta sköldarna bak, 4 bult på var sida sen rycka ur drivaxlarna och trä på nya sköldarna och återmontera drivaxlar :)
Användarvisningsbild
av lennarte
olofp skrev: Det satt redan justeringsskruvar på bilen
Släpp då efter på justeringen vid handbromsspaken och justera ut justeringarna i trummorna tills dom inte går runt, sedan släpper du några "kuggar" tills det snurrar lätt. Sist skruvar du på "ratten" vid handbromsspaken tills den "tar lagom högt". Justeringarna i trummorna kompenserar för den (ibland fruktansvärt) dåliga kvaliteten på handbromsbackarna. Det är skillnad på längden på backarna som felar. Själva "bromsandet" är det ingen skillnad på om man kan justera i trumman.

Mvh
Lennart
av olofp
päpplet skrev:Hoppas du inte köper backar på biltema, dom är riktigt dåliga. Sätter man i original handbromsbackar brukar justeringen inte behövas och låsa hjulen på asfalt med handbromsen är inga problem ;)

Är förövrigt inte så svårt att byta sköldarna bak, 4 bult på var sida sen rycka ur drivaxlarna och trä på nya sköldarna och återmontera drivaxlar :)
Haha, det är backar från Biltema :/ Tack för tipset att gå vägen via drivaxlarna. Får kanske göra ett försök med det även fast det låter lite läskigt, har aldrig gjort något liknande tidigare. Vad finns det för uppenbara risker med att dra loss dem? Något särskilt att tänka på?
av olofp
lennarte skrev:
olofp skrev: Det satt redan justeringsskruvar på bilen
Släpp då efter på justeringen vid handbromsspaken och justera ut justeringarna i trummorna tills dom inte går runt, sedan släpper du några "kuggar" tills det snurrar lätt. Sist skruvar du på "ratten" vid handbromsspaken tills den "tar lagom högt". Justeringarna i trummorna kompenserar för den (ibland fruktansvärt) dåliga kvaliteten på handbromsbackarna. Det är skillnad på längden på backarna som felar. Själva "bromsandet" är det ingen skillnad på om man kan justera i trumman.

Mvh
Lennart
Tack för tipset! Jag gjorde om allting lite mer noggrant och nu fungerar det bra!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]