Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swedbank
jesper13 skrev:kan vara jordfel i instrumenthuset
ahaa okej.. Jag känner mig skeptiskt till det. För alla gånger det har krånglat med laddningen, att han laddat för lite har de blivit såhär.. Och när jag fått igång laddningen, har instrumetet funkat igen...
av swedbank
Rådlös skrev:Swedbank: Skiftet mellan inbyggd och separat laddningsregulator var i början på åttiotalet, så du har utan tvekan en modern generator.
jaha okej. Tack. Vad tror du om bilteamas regluator?
av Rådlös
Jag har aldrig prövat, men eftersom dom säljer i förhållandevis stora mängder så bör det ju vara en gångbar kvalitet. Hade dom varit dåliga så hade det varit känt på t.ex forum som detta. Och priset är ju inget att fundera över. Går man till en bilelektrisk verkstad får man säkert betala det dubbla. Minst.

Jag har bytt på någon äldre generator, tror det var till en Volvo 142? Där var det så att det underlättar betydligt att ta loss generatorn och jobba med den på ett bord eller bänk. Sedan när man skall stoppa i kolhållaren så är det som "trappsteg" med kollektorn och där måste kolen då tryckas in för att komma över dessa trappsteg. Kolen är fjäderbelastade. Jag tog en kartongbit eller styvt papper och använde som ett "skohorn" och det fungerade. Man kan naturligtvis ha små tunna skruvmejslar eller annat, men som sagt, en kartongbit fungerade för mig.

Detta kanske låter lite komplicerat för den som inte har gjort det, men när du ser detta framför dig förstår du allt "på direkten".
av NilsO
swedbank skrev:
ahaa okej.. Jag känner mig skeptiskt till det. För alla gånger det har krånglat med laddningen, att han laddat för lite har de blivit såhär.. Och när jag fått igång laddningen, har instrumetet funkat igen...
Inte jordfel, men glapp. Det är ett vanligt fel på 940. Stämmer också med att bara SRS-lampan och bältesvarnaren lyser när du slår på tändningen. Det är nämligen så att om inte laddningslampan kan lysa, så kan inte heller generatorn ladda.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av swedbank
NilsO skrev:
swedbank skrev:
Inte jordfel, men glapp. Det är ett vanligt fel på 940. Stämmer också med att bara SRS-lampan och bältesvarnaren lyser när du slår på tändningen.
Okej. Är de bara byta instrumenthuset då eller går de laga?
av NilsO
Det går att laga, kräver att man kan leta sig fram till felet med en kretsprovare och sedan att man kan löda ihop det. Lite svårt att beskriva mer detaljerat än så.

Du kan prova att "felsöka" genom att knacka lite på instrumenthuset när du slagit på tändningen och bara SRS-lampan lyser. Vaknar det till liv då är det ju rätt uppenbart att felet ligger där. (Det skulle också kunna vara glapp någonstans mellan generatorn och instrumenthuset, men det är nog mer ovanligt.)
av swedbank
NilsO skrev:Det går att laga, kräver att man kan leta sig fram till felet med en kretsprovare och sedan att man kan löda ihop det. Lite svårt att beskriva mer detaljerat än så.

Du kan prova att "felsöka" genom att knacka lite på instrumenthuset när du slagit på tändningen och bara SRS-lampan lyser. Vaknar det till liv då är det ju rätt uppenbart att felet ligger där. (Det skulle också kunna vara glapp någonstans mellan generatorn och instrumenthuset, men det är nog mer ovanligt.)
aha okej. provade att knacka . hände inget....

Det jag tycker är skumt, är att de händar varje så med instrumentet varje gång han laddar för lite.. och instrumenet hoppar igång , när han börjar ladda igen...
av grisslan2
Det här problemet har jag också. Hur gick det egentligen, bytte du instrument, eller vad gjorde du?
Har slitit mitt hår på detta en bra tid nu och har en vecka på mej sen blir det körförbud på pärlan....
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]