Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
sweeken skrev:
zamme skrev:jag hade ett liknande problem på min 240 dock en -81 B23A.
men det va kondensatorn som spökade, vet ej om du har en sonn?
Ursäkta... Men kondensator? Vart satt den på din 240?
om du har en sådan så sitter den på fördelaren, det e en rund sak med en sladd som är kopplad till brytaren o tändspolen.
o brytaren sitter under rotorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
sweeken skrev:Kan tilägga att om jag varvar över 3-4000 vart baksmäller den väldigt mycket
"På den tiden" när det var vanligt med dubbla förgasare på Volvo (SU förgasare) så fick man detta fenomen när nål och munstycke var slitna och man skulle "skruva ner" CO halten inför besiktning. Motorn fick då för lite bensin "på varv" och när den "tvekar" så smäller det istället. Eftersom du skrev att du bytt membran har du nål och munstycke i den. Bytt dom och du får en "ny " bil. Kolla även att du monterat membranet rätt på "kolven". Kolla även att kolven monteras på "rätt håll", finns "tappar" i gummit som ska passa i kolven och i förgasaren. Nu beskriver jag hur det är på en Stromberg förgasare, men den är liknande din. Allt annat måste givetvis vara Ok. Fördelarlock, rotor, tändkablar. Har för mig att tidiga B230A hade brytare, inte helt säker. Om du har det, byt dom och kondensatorn. Köp "riktiga" (original) grejer, har varit med om dåliga kondensatorer (nya!!) ett antal gånger under årens lopp. Glöm inte att ställa tändläget efter du (eventuellt) bytt brytare.

Mvh
Lennart
av sweeken
lennarte skrev:
sweeken skrev:Kan tilägga att om jag varvar över 3-4000 vart baksmäller den väldigt mycket
"På den tiden" när det var vanligt med dubbla förgasare på Volvo (SU förgasare) så fick man detta fenomen när nål och munstycke var slitna och man skulle "skruva ner" CO halten inför besiktning. Motorn fick då för lite bensin "på varv" och när den "tvekar" så smäller det istället. Eftersom du skrev att du bytt membran har du nål och munstycke i den. Bytt dom och du får en "ny " bil. Kolla även att du monterat membranet rätt på "kolven". Kolla även att kolven monteras på "rätt håll", finns "tappar" i gummit som ska passa i kolven och i förgasaren. Nu beskriver jag hur det är på en Stromberg förgasare, men den är liknande din. Allt annat måste givetvis vara Ok. Fördelarlock, rotor, tändkablar. Har för mig att tidiga B230A hade brytare, inte helt säker. Om du har det, byt dom och kondensatorn. Köp "riktiga" (original) grejer, har varit med om dåliga kondensatorer (nya!!) ett antal gånger under årens lopp. Glöm inte att ställa tändläget efter du (eventuellt) bytt brytare.

Mvh
Lennart
Okej tack för svaret, vet du hur länge nål/munstycke "håller"?
Användarvisningsbild
av lennarte
sweeken skrev:Okej tack för svaret, vet du hur länge nål/munstycke "håller"?
Det håller betydligt bättre än på dom förgasarna jag jämnförde med, men efter 20000 mil "tjänar" man nog på att byta det. Men som jag sagt, har inte jobbat med dessa "senare" förgasarmodeller. Kommer kanske fler svar på detta.

Mvh
Lennart
av olofp
Nu kanske jag kommer med ett löjligt tips men har du tillräckligt med olja i förgasaren?
På min gamla Mercedes med Pierburgförgasare gick den ryckigt vid gaspådrag och felet var för lite olja i förgasaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
olofp skrev:Nu kanske jag kommer med ett löjligt tips men har du tillräckligt med olja i förgasaren?
Det tog jag för givet, eftersom det är bytt membran..... :oops:

Mvh
Lennart
av olofp
lennarte skrev:
olofp skrev:Nu kanske jag kommer med ett löjligt tips men har du tillräckligt med olja i förgasaren?
Det tog jag för givet, eftersom det är bytt membran..... :oops:

Mvh
Lennart
Ja det är sant :)
av sweeken
FIXAT Vi ställde upp förgasaren (99% på att det var upp) och nu fungerar den mycket bättre!
Förgasaren var 1-1/2 varv (skruven under) från längstin (har ingen aning hur det blivit så/jag inte märkt felet tidigare?)
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]