Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När du letar luftläckor med startgas skall du inte spruta i insuget, utan på slangstosar och packningar mellan insugningsröret och motorblocket. Samt på andra ställen där det kan läcka. Men gör det metodiskt. Välj ett misstänkt område i taget, t.ex insugningsrörspackningen. Gå vidare till slangar och annat som leder luft till insuget. All eventuell luft som kommer in efter luftmassemätaren blir fel. Det räcker med en "dutt" på några sekunder på varje misstänkt ställe. Det är helt förkastligt, för att inte säga farligt, att "fylla hela motorrummet med gas" och hoppas på en reaktion. Det kan bli en mycket värre reaktion än vad man har tänkt sig. Händer det inget på motorns vänstra sida så kan man gå över till den högra sidan. Även där kan det läcka och komma fel luftmängd till lambdasonden genom grenrörspackning och annat. Den markerar då ett fel, högt lambdavärde bör det bli, eftersom det blir syreöverskott. Det kan säkert bli andra felmarkeringar också som följd av detta.
Jag hittar inga lufläckor :/ Däremot så sitter det en plugg jämte kontakten på LMM men det går väl inte justera tomgången på B230F eller har jag förstått det fel? När bilen är kall så ligger den nu på 13-1400 rpm. Är det dags att ge upp och lämna in bilen för byte av lamda? Eller ska jag åka ner till besiktningen igen och göra en mätning för att få alla värden innan kanske?
Tyckte jag mindes något sen förut... http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 30#p803949
MagganE skrev:När jag skulle bogsera hem bilen så bytte jag den lilla lådan som sitter med kontakt ovanpå luftfilterlådan.
Lmm:en är alltså utbytt mot en annan, ja då ska du justera CO under pluggen bredvid kontakten. Om du kan tyska så kika i den här https://www.dropbox.com/s/gvww0futcq6fh ... _LH2_2.pdf
SA4AQS skrev:Tyckte jag mindes något sen förut... http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 30#p803949
MagganE skrev:När jag skulle bogsera hem bilen så bytte jag den lilla lådan som sitter med kontakt ovanpå luftfilterlådan.
Lmm:en är alltså utbytt mot en annan, ja då ska du justera CO under pluggen bredvid kontakten. Om du kan tyska så kika i den här https://www.dropbox.com/s/gvww0futcq6fh ... _LH2_2.pdf
Ja precis! Fast den med pluggen var den som satt på bilen när jag köpte den, det verkar ha varit fördelaren det var fel på. Den nya LMM utan plugg satt på under bes, men sen när jag började titta på dem så insåg jag att det var inte samma nummer på dem utan det skilde två siffror samt att det finns som sagt en plugg på den ena. Tack för pdf ska be min tyska kompis översätta!
Där har vi nog en förklaring det ska sitta "James Bond" 007 lmm på LH2.2, Det som är mest intressant att ha översatt är just justering av CO halt och gasspjället så om ni orkar kan ni skicka den delen på pm alternativt får jag tvinga lillebror som läser tyska i skolan att göra det :lol:

Pluggen som det står i PDF:n tar man och borrar 2st 2mm hål så man har något att greppa i med en tång.
Jag fattar ingenting :shock: satte på LMM med plugg som satt på bilen innan och körde förbi bes och han var sjysst och gjorde en CO-mätning åt mig och värdet är nere på 0,2 :lol: Han var inte nöjd med tomgången dock för den låg på 1400 rpm.
jaka skrev:Hej!
Tomgången ska ligga på 750v/m och den går enligt Volvo inte att justera. Tomgångsmotorn sköter all justering! Ta loss den och olja in...eller köp ny!
Ja just det, den sitter under gasspjället va? 5-56 borde funka att rengöra med, har för mig jag läste nån guide på just det när jag letade trådar om hög tomgång

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]