Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Massa
Skulle byta bromsar på 740:n från -86 (Bendix utan ABS). Problemen började när jag skulle ta bort gamla bromsskivan...
Det sitter några insexbultar som verkar vara dimension 9mm? vad är detta för udda insexbult? Hur som helst så fick efter många svordommar loss dessa med en rörtång istället...Bra, nya skivan på plats. Då är det bara att byta ok då...
Nu började problemen på allvar. Det går två bromsslangar till oket. Hur får jag loss dessa? De tvinnar ju ihop sig till korkskruvar när jag lossar dem. När det bara är en slang så kan man ju snurra oket, men det går ju inte när man har två...
Någon som har ett bra tips och kan säga hur jag ska göra?
av wolf_lover
Hej jag bytte bromsok högerfram igår och jadu det är inte roligt,jag skruvade upp den så den var bra tvinnad sen så var den loss och det var bara att snurra på oket för att få loss den andra slangen,sen skruvade jag fast den första slangen och sen fick jag tvinna upp den andra så mycket jag kunde för sedan skruva på den,det kanske finns något annat sätt,
av Arne
Om man först lossar slangen uppe vid bromsröret så går det. Problemet brukar vara att det är så rostigt där så man åker på att även byta det röret då man börjar att röra där.
Användarvisningsbild
av Massa
Jo...jag kom ju på det till slut, att om jag lossar andra änden också så skulle det lösa sig :oops: . Men givetvis så hade nipplarna gått och gift sig med kopparören i någon härlig kemisk förening, så nu måste jag byta några bromsrör också... :evil:

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]