Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag undrar hur man byter stötdämpare fram vad det är som man ska lossa för i min bok så står det bara hur man byter bak tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av Caffis
Auto Info säger jag . försök att få tag på en sådan. Kan finnas på Tradera , mycket bra handbok på svenska
av wolf_lover
När man byter stötdämpare fram på en volvo 740 88:a är det bara skruvar eller bultar till stötdämparen som man behöver lossa eller är det nåt mera...
Användarvisningsbild
av Caffis
Nja så engkelt är det inte Men jag råder dig att skaffa en bra handbok läs den. Jag vet inte om du har mekat med bilar förut eller har någon form av utbildnig i området för det är lite grundläggande man måste känna till först. 1 Säkerhet ex Att du jobbar på ett säkert sätt utan att skada dig själv eller andra.Du kan kanske tängka skälv om du glömmer i hastigheten att dra mutttern på en styrled så den hoppar av i hastigheten, inte så kul om du kör om den där sega lasbilen och helt plötsligt tappar du styrnigen. Jag brukar lämna lite grejer till en verksta här som repar upp flygplan,varje mutter eller nit alla delar skrivs in i ett system så att vid en olycka kan man härleda alla delar vart och vem som gort vad,lika för en märkes verkstad men inte så hårt men som sagt tror jag att jag får med håll från många här på forumet
om säkerhet, man måste veta och vet du inte så finns det bra verkstäder

Här kommer lite tipps vad du hittar bra info
1 Karlebo hanbok Kolla på ditt biblotek Det här är bibelen för en mekaniker,Material gängor tolleranser förspänning osv det är grunden,inte för att du skall göra nya bitar men för att du skall veta varför sitter det bult av 12.9 kvalitet där osv.
2 En bra Handbok Manual som berör det fordon som du jabbar med Läs den först inte sen.
3 Nätet Här tex..leta sök

Nog från Farbror moral den här gången :wink:
av TheDan
Hej! Här är en beskrivning:
Borttagning

Palla upp framvagnen och ta bort hjulen
Placera pallbockar under domkraftsfästena. Ta bort hjulet.

Ta bort styrstaget från spindeln
Placera en domkraft under länkarmen.

Lossa krängningshämmarlänken
-länken från krängningshämmaren
-skruven för bromsrörskonsolen.
Dra loss rören från clipsen.

Lossa stötdämparmuttern
Lossa muttern några varv med en hylsa och ett mothåll.
Obs! Var försiktig med dragskaftet. På vissa modeller kan tändspolen skadas vid oförsiktig hantering

Notera läget på övre lagringen
Ta bort muttrarna och brickorna för lagringen.

Frigör fjäderbenet
Sänk domkraften. Tryck ner fjäderbenet så att det går fritt ifrån skärmen.
Obs! Var försiktig så att inte skärmen skadas.
Haka fast fjäderbenet till krängningshämmaren med en krok.

Sätt fast spännverktygen och dra ihop fjädern
Placera spännverktygen mittemot varandra och med tre fria fjädervarv mellan verktygens klor. Dra ihop dem växelvis.

Ta bort stötdämparmuttern
Ta bort fjädersätet
Ta bort stötdämparens fästmutter och dra upp stötdämparen
Sätt dit den nya stötdämparen och fästmuttern
Dra åt fästmuttern med 160 Nm

Sätt ihop resten i motsatt ordning.
av wolf_lover
behöver man ha något specialverktyg när man ska få ut stötdämparen,
Jag har fått ut hela fjäderbenet och fått loss muttern längst upp sen när jag har tagit bort fjädern och ska lossa på stötdämparlåsningen vad ska jag ha för verktyg till det har provat med en rörtång men den sitter som berget.tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av Caffis
Två Rörtänger o en kompis (stark) knacka Med en hammare och håll en slägga som mothåll. Hej o hå ...bryt o bänn.......
Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]