Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bakgrund:
Vår 945 automat är ledsen. Den har rullat länge som taxi men är väl servad.
Växellådan har varit lite ryckig men funkar om man kör lugnt. Förra helgen körde jag bilen fullastad ca 2 h på landsväg 90 km/h. När jag kom in i stan märkte jag att styrningen blev konstig och lådan blev väldigt ryckig. Trodde att nu har lådan gått! Bara att taxa hem... 10 min senare när jag var hemma så var styrningen väldigt hackig i kurvor och servon var helt ur funktion.

(Har tidigare hört ett klånkljud som låter som om det kommer i från någon bussning kring hö framhjul.)

Check under huven:
Ajdå. Stor oljefläck under bilen. All servoolja slut! Plus att kylarvattnet var långt under miniminivå. Har inte fått någon varningslampa om att kylvattnet skall vara lågt eller överhettat. Ingen växellådsolja har läckt ut. 99% säker.

Fråga:
Det är klart att utan servoolja funkar inte servon. Men hur hänger det ihop med att växellådan har börjat kärva väldigt mycket? Vad tror ni har gått sönder? Tror det kan vara servopumpen eller någon slang i servo systemet. Hur skall jag transportera bilen till verkstad/garage? Kan man köra bilen om jag spiller i lite servoolja , men innan jag lagat felet?

Tacksam för alla svar!
:roll:
av Arne
Servostyrningen har ingenting alls med växellådan att göra, det är helt skilda system. Kolla om någon slang till styrservot läcker. Kolla även växellådsojans nivå, fyll på vid behov. Det enklaste och billigaste med växellådan är att byta olja och se om den blir bättre, hjälper inte det så är det nåt allvarligare fel. Glöm inte att fylla vatten/glykol i kylaren.
av Solna amigos
Tack anre.
Ja jag tyckte väl att det såg ut som om det var olika system i reparationsboken. Konstigt med lådan....

/E!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är rätt vanligt att anslutningarna nere på styrväxeln rostar sönder. Banjonipplarna på tryck och returledning och de små rören på styrväxeln.
av Solna amigos
Tack för ditt svar Sparkz.

Jag lämnar in bilen på Bilia imorgon så får jag veta vad som är problemet.

Håller tummarna för att det inte är styrväxeln som har gått. För då är jag nog för snål för att lämna in det till dem... utan gör det själv... o här i storstan så har jag inte någon bra plats att mecka på...

är det farligt att rulla bilen med trasig styrväxel en 2 kilometer till verkstaden? (Jag har spillt i mer olja.)

(Bilen har stått nu i två veckor på parkering... mer olja har runnit ur o tråget var helt tomt. Kan man utläsa något av det?)

Återkommer med bilas dom på torsdag...

... fortsättning följer :D
av Kena
Rinner det olja ur tråget ska du nog skruva dit tappningspluggen :lol:
av lennart lundberg
Hej!

Har du tur så kan det var ett par aluminiumbrickor om de inte är av koppar som är dåliga. De sitter på gummislangarna som övergår till rör som är anslutningarna till styrväxel.

Lennart 960
av Solna amigos
oj oj... där hade man tur igen.

Lämnade in bilen på volvo... felsökningskostnad på 850 sek.
Hade ju kunnat vara riktigt dyrt med ny styrväxel...

men det var bara två packningar. Vilka vet jag ej precis så med jobb o material slutade det på 570 sek...

(Hade det läkt sevoolja vid damskerna hade det vist varit värre...)

Nice!
av lennart lundberg
Hej igen Solna amigos!

Kul att det inte blev dyrare.
Förmodligen var de dessa brickor ”packningar” som jag menade på styrväxeln och att det inte var något större fel.

Lennart 960
Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]