Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej har en 740 -89.
Fick påpekande vid besiktningen att bromsverkan var ojämn bak och tänkte därför passa på att byta såväl backar som skivor och belägg.
Idag var en solig dag och jag var ledig, köpte grejerna och ställde mig utomhus på en avskild p-plats på behagligt avstånd från Bilbesiktningen. Hade en full kaffetermos och bra musik på mp3-spelaren. Upplagt för lite värdehöjande verksamhet på bilen i behagligt vårklimat.

Sagt och gjort fram till dess att ena bulten som håller oket omöjligt ville släppa, sitter som berget. 5-56, polygrip och rörtång, inget hjälper. Plockade dessutom bort de utslitna beläggen (den ena mycket mer sliten än den andra) Tryckte tillbaka den ena kolven och gjorde sedan misstaget att försöka ruska liv i den andra genom att spruta bromstvätt och därefter trycka ner bromspedalen, med resultatet att den "friska" kolven trycktes ut nästan fram till skivan, och inte gick att trycka in igen. Den den "döda" kolven satt kvar.

Panik. Står som en idiot och kan inte få loss oket , alltså inget byte av skiva eller backar. Har tryckt ut kolven så mycket att det inte heller går att få dit nya belägg+skrikplåtar. Befinner mig långt hemifrån på en avskild parkeringsplats och långt ifrån Bilia eller "specialverktygsbutiken" för problembultar.

Tvingades sätta tillbaka belägget på "döda" sidan och bara en skrikplåt på den "levande" sidan. Som tur hade jag ju bromsverkan nog för att våga köra till Bilia och köpa rostlösning och nya okbultar.

Nu undrar jag dock

Någon som har tips på hur man handskas med så besvärliga bultar? Har tänkt ge den några upprepade behandlingar med rostlösning, men finns det några andra knep?

Hur får jag liv i den döda kolven?

Hur gör man för att trycka tillbaka den andra kolven?

Vore mycket tacksam för tips!

Matte (superamatör, som dock klarat att byta bromsar tidigare på en 240 utan problem)
av Arne
Värme, värm bulten med gassvets, det brukar få de mest bångstyriga bultarna att ge sig. För att få liv i den "döda" kolven så kan du motionera den fram och tillbaks, sätt ett däckjärn mot kolven och be någon trampa på bromsen och när han släpper upp pedalen så tryck i kolven igen. Upprepa detta förfarande flera gånger samtidigt som du lättar på dammskyddet och sprayar med rostlösningolja. Sätt tillbaks belägget på den friska sidan under denna procedur så inte kolven där åker ut.
Användarvisningsbild
av Cerwin
Är kolven helt körd så bytt hellre Oket risken finns att skivan slår sig vid varmgång.(nya skivan)
av Matte
Hej, och tack Arne och Cerwin för era svar!
Nu har jag dock löst problemet efter att ha slitit som en tiger med att få loss ena oket. Lycka är att att få loss en bult!!!
Blev klar över att båda bakoken behövde bytas ut/renoveras och pratade därför med "skroten", som bara hade till ena sidan och som ville ha 350 spänn för det. Köpte istället 2 st nya för 499 kronor styck på Biltema.
Genom att lossa övre bulten på oket och därefter slå på det i sidled fram och tillbaka med hammaren fick jag rörelse på det, först någon millimeter och småningom kanske en centimeter. Med rostlösning och ett bastant grepp om rörtången och några saftiga svordomar så lossade slutligen bulten. Då stod bilen dessutom upphissad på en brygga på gör-det-självhallen, och jag stod "öga-mot-öga" med bulten under bilen. Vid tidigare försök hade jag bara använt domkraft.
Med hjälp av en slangtång för 49 kronor (Art 19-190), också den från Biltema, blev det sedan lätt att sätta dit de nya oken och knappt en droppe spilldes av bromsvätskan.
Har läst en del kritik om Biltema här på forumet och tiden får väl visa om mina nya ok är skräp eller ej. Slangtången är däremot ett riktigt fynd och jag använde den även när jag bytte bränslefilter med minimalt söl.
Bilen är nu ombesiktigad och klar med ordentlig bromsverkan.
Självklart kunde jag vara lite mer hårdhänt med hammaren eftersom jag visste att jag skulle byta oken, men kanske kan ovanstående vara till lite hjälp för den som, likt mig, står där med desperation i ögonen.
Matte (f d superamatör)
av Kena
Ok, bromstång kanske är bra men du måste ändå lufta bromsarna. Då kan jag tips om en grej som bla. finns på Ok. Det är ett bromsluftnings"verktyg" som du ansluter till ett däck med en slang till bromsoljebehållaren. Anslut den och lätta på luftnippeln på oket, vips kommer olje/luftblandningen ut. Fyll på bromsolja eftersom det försvinner. På detta sättet byter du olja/luftar som ett semiproffs.

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]