Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 855t-röd
kanske lika bra å åka in till volvo å kolla felkoderna,borde väll få upp både va felet är på lådan samnt det med kallstartsvårigheten?men det kostar väll en del :(

mvh chrille
av lennart lundberg
Hej igen!

Det är med all säkerhet inget fel på lådan om du inte har märkt något konstigt när du åker och att den växlar som den ska. Det du ser som blinkar är en indikering på att något har varit fel eller är fel.
Slutar det att blinka efter ett par dagar så är felet borta men felkoden finns lagrad i data boxen så att service personalen kan se var som har varit fel. Det endast de som har denna utrustning som kan släcka felkoden. Vänta ett par dagar se om den slocknar och då ta ställning om du ska åka in på en verkstad och lägga upp en slant för att få felkoden avläst och släckt.

Lennart 960
av xenon666
Såg ditt svar på mitt inlägg så jag hoppar hit och diskutterar eftersom vi verkar ha samma problem. Provade att ta loss Tomgångsmotorn igår och det ser ut som det sitter ett spjäll i den, det ska väl gå att reglera kan jag tänka mig, kopplar jag på kontakten och provar så durar det om den men den verkar spjället verkar sitta bom fast, provade med 5-56 utan resultat. Min lambdasondlampa tände sig och indikera en felkod efteråt, men det går väl nolla felkoderna själv, man måste väl inte in på volvoverkastad???
av lennart lundberg
Hej igen!

Det spjället du ser ska kunna röra sig om motorn är bortmonterad. Om du greppar med fingrarna om motorn och vrider handleden fram och tillbaka, det är då som du ska höra om rotorn är lös och att det ”klånka om den”. Denna rörelse behöver inte vara kraftig för hör detta. Det finns nämligen ett stopp i bägge lägena som rotor slår ann emot. När du har spänning på motorn så är spjället låst och påverkas av det övriga runt om.
Som jag skrev i går så får man en felkod om man låssar en kabel och tändningen påslagen.
Upp till en viss årsmodell kan man släcka felkoden själv om felet är bort. Jag tro att det är till – 96 och där efter från –96 så måste man ha tillgång till utrustning.
Det finns säkert någon annan på forumet som vet mer om detta.

Lennart 960

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]