Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TomasJ
Är ny här men har redan läst en del intressant och användbart, bytte i dag strålkastare mm och så klart hittade jag på forumet hur jag skulle göra :D

Har en nyinköpt 945SE-93 som gått 26000 mil.

Nu hoppas jag på lösningen till mitt missljud som jag tror är från växellådan.
Det viner på 1, 2 och 3:ans växel. Kanske lite på 4:an också, mest när man belastar, accelererar.

När man står still viner det just inte men det låter en hel del om man står utanför bilen och lyssnar. Tystnar då man kopplar ur, gäller även då man åker. Tycker mig kunna känna med foten på kopplingspedalen de vibrationer som jag antar är missljudet sas. Alltså vilar man foten mot pedaln när ljudet hörs så känns det i pedalen.

Nå, vad säger ni har någon nåt bra stalltips eller ska jag åka till Volvo och be dem åka med och lyssna?

//Tomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lagren till mellanaxeln låter det som. På fyran kopplas ingående och utgående axel ihop, så kraften går rakt igenom lådan utan att passera mellanaxeln.
av TomasJ
Sparkz skrev:Lagren till mellanaxeln låter det som. På fyran kopplas ingående och utgående axel ihop, så kraften går rakt igenom lådan utan att passera mellanaxeln.
Ok, vad gör man åt det. Tar ned lådan och byter lager, eller byter låda? Läste i tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... da&start=0
där det talades mycket om att enklast byta hela lådan.

Hur tar jag reda på vad jag har för låda? Står det i några papper, eller nån typskylt på bilen/lådan?

Nu när du nämner mellanaxeln så kunde jag söka på det och ser då att du svarat på en fråga om det tidigare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ellanaxeln

Där frågas även om RVS-behandling, skulle det kunna vara en lösning? /www.rvs.se/

Hm, förmodligen inte va, då lagren redan är slitna. Men som sagt, ska man låta byta dessa eller hela lådan?

En sak till. Tycker mig hört ett snabbt "tjutljud/vinande" några gånger vid uppläpp av kopplingen, som att något slirar mot varandra och sen nyper tag och då blir tyst. Kopplingen, eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att du har M47, M90 kom lite senare.
M47:
Kod: Markera allt
R135
 24
M90:
135
24R
Det här är rätt vanligt på M47. Beg låda är enklast.

Ett litet "gnäll" precis när kopplingen börjar ta? Ganska vanligt det med, men det är inte tecken på att något är fel, det bara låter.
av TomasJ
Sparkz skrev:Antar att du har M47, M90 kom lite senare.
M47:
R135
 24
M90:
135
24R
Det här är rätt vanligt på M47. Beg låda är enklast.

Ett litet "gnäll" precis när kopplingen börjar ta? Ganska vanligt det med, men det är inte tecken på att något är fel, det bara låter.
Var läser jag den koden?

Läste nånstans att man med chassienr också kan ringa Volvo och fråga dem om vilken låda man har.

Motorkod: B230F/FD
Mod kod: VO 004964
Chassienr: 945833PA066247

MEN, det här vinandet som inte är så störande (ännu), dock lite illavarslande särskilt innan jag visste vad det var. Är det illa att åka runt med? Min känsla säger mig att det kanske inte är så stor risk för totalhaveri pga det? Det borde långsamt bli värre och till slut låta så mycket att man byter låda då, kanske inte nödvändigt på studs, eller finns det risk att man blir ståendes vid vägkanten....?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ingen kod, det är växellägena! Backen till vänster om ettan eller till höger om fyran. Använde code-taggar när jag skrev det bara för att det är "fixed font", bra till ascii-grafik...
av TomasJ
Sparkz skrev:Ingen kod, det är växellägena! Backen till vänster om ettan eller till höger om fyran. Använde code-taggar när jag skrev det bara för att det är "fixed font", bra till ascii-grafik...
Aha!

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]