Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:Och sen, även om det SKULLE vara så att just den funktionen gått sönder på din bil (vilket verkar väldigt, väldigt osannolikt) måste det också finnas något annat fel som gör den svårstartad. För det ska ju gå utmärkt att starta genom att sätta i nyckeln och köra på startmotorn direkt utan att slå på tändningen och vänta först. Det brukar bilar med LH 2.4 göra om allt är som det ska.
Bilen har startat bättre och bättre sista halvåret, men ibland är den trögstartad (mer och mer sällan), men det kan ju vara glapp någonstans. Jag kanske inbillar mig att den fortfarande är lite trögstartad på grund av att den var det första halvåret jag använde bilen. Jag började använda bilen för snart ett år sedan, innan dess hade den stått i ca 1år utomhus med undantag för korta flytter när den stått ivägen (hos förre ägaren). Efter att jag lagade Spjällägesgivaren har bilen gått betydligt bättre.

Detta är egentligen inte något problem för mig. Som jag skrev i första inlägget så startar bilen och går helt okej. Men jag har inte kunnat släppa tanken på om pumparna skall gå eller inte, därför finns denna tråd. Det skulle vara intressant att veta varför det är olika på olika bilar. Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter än att inte fråga och vara dum resten av livet. Kanske man hålls för dum lite längre på ett forum, men det gör inget.

MVH: Johannes
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:För det ska ju gå utmärkt att starta genom att sätta i nyckeln och köra på startmotorn direkt utan att slå på tändningen och vänta först. Det brukar bilar med LH 2.4 göra om allt är som det ska.
Min har startat helt Ok, men har fått nöta ett antal varv även på bensin, men nu när tempen kryper neråt tar det längre tid med E85 i tanken. Det är ju helt normalt, men det skulle kännas bättre att slippa pumpa fram bränsle med startmotorn. På min motor går pumparna bara när jag kör på starten. Inte som "sennahojx" skrev att dom går en stund efter jag "kört" på starten. Nu har jag satt dit en kraftigare pump så trycket "kommer" ganska fort ändå, så jag tänker inte göra något i "brådrasket". Det hade bara varit kul att veta om det är fel eller inte. Det har ju varit en del som varit fel på denna 745-a dom sista åren så det hade ju inte varit konstigt om det hade varit fel på boxen också. Men nu går den som en dröm... :)

Mvh
Lennart

Ps. Var ute och kollade hur fort trycket kommer, skulle ändå sätta i motorvärmaren. Trycket kommer i princip direkt nu. Har en bränsletrycksmätare jämte bromsservon så jag kan ha koll på trycket. Den ger 5 kg betydligt snabbare än den gamla gav 2,5 kg. Mätt med vakuum (om det hinner bli något).
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av NilsO
sennahojx skrev:
NilsO skrev:Och sen, även om det SKULLE vara så att just den funktionen gått sönder på din bil (vilket verkar väldigt, väldigt osannolikt) måste det också finnas något annat fel som gör den svårstartad. För det ska ju gå utmärkt att starta genom att sätta i nyckeln och köra på startmotorn direkt utan att slå på tändningen och vänta först. Det brukar bilar med LH 2.4 göra om allt är som det ska.
Bilen har startat bättre och bättre sista halvåret, men ibland är den trögstartad (mer och mer sällan), men det kan ju vara glapp någonstans. Jag kanske inbillar mig att den fortfarande är lite trögstartad på grund av att den var det första halvåret jag använde bilen. Jag började använda bilen för snart ett år sedan, innan dess hade den stått i ca 1år utomhus med undantag för korta flytter när den stått ivägen (hos förre ägaren). Efter att jag lagade Spjällägesgivaren har bilen gått betydligt bättre.

Detta är egentligen inte något problem för mig. Som jag skrev i första inlägget så startar bilen och går helt okej. Men jag har inte kunnat släppa tanken på om pumparna skall gå eller inte, därför finns denna tråd. Det skulle vara intressant att veta varför det är olika på olika bilar. Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter än att inte fråga och vara dum resten av livet. Kanske man hålls för dum lite längre på ett forum, men det gör inget.

MVH: Johannes
Jag menade verkligen inte att peka ut någon för dum :) Om du tolkade de stora bokstäverna så så ber jag om ursäkt – jag var mest för lat för att använda kursiv stil bara. Jag har själv funderat över varför det skiljer mellan olika 740/940.
NilsO skrev:Jag menade verkligen inte att peka ut någon för dum :) Om du tolkade de stora bokstäverna så så ber jag om ursäkt – jag var mest för lat för att använda kursiv stil bara. Jag har själv funderat över varför det skiljer mellan olika 740/940.
Funderade lite över vad som gömde sig bakom de stora bokstäverna. Det fick mig att vilja försöka förtydliga min frågeställning lite ifall bokstäverna skulle vara "argsinta" av sig, men så var inte fallet :D

Att jag skrev att man kanske är dum längre på forum var inte riktat mot dig (NilsO) eller någon annan för den delen. Tanken var bara den att det dröjer lite längre innan svaren kommer på ett forum än om man pratar med någon mellan fyra ögon.

Allt gott, Johannes

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]