Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bg73
hej dålig värme har bytt teromstat,värmekran även provat annan vattenpump utan resultat (tempmätarn funkar som den ska)
av Arne
Kolla så wiren till värmekranet öppnar fullt. Kan även vara skit i värmepaketet som orsakar dålig värmeövergång.
av bg73
Arne skrev:Kolla så wiren till värmekranet öppnar fullt. Kan även vara skit i värmepaketet som orsakar dålig värmeövergång.
:cry: :cry: jag har spolat elementet både in/ut
ska kolla värme kranen men den är ju ny och jag har ju bytt på andra bilar. Men på denna har jag även en papp skiva för kylet och demonterat visko fläkten utan nån strörre förbättring?
av bg73
bg73 skrev:
Arne skrev:Kolla så wiren till värmekranet öppnar fullt. Kan även vara skit i värmepaketet som orsakar dålig värmeövergång.
:cry: :cry: jag har spolat elementet både in/ut
ska kolla värme kranen men den är ju ny och jag har ju bytt på andra bilar. Men på denna har jag även en papp skiva för kylet och demonterat visko fläkten utan nån strörre förbättring?
hej har nu lyckats fått lite värme men fortfarande funkar det så att bilen går upp itemp men väldigt dålig värme ?? är det ingen som har nått förslag ?? :?: :?:
av Arne
Pröva byt termostat då.
av bg73
Arne skrev:Pröva byt termostat då.
det har jag gjort provat ny även kokat den gammla (funkar bra)
men just nu har jag ju värme men nedre kylar slangen samt vattnet i expantionskärlet blir inte varmt (motor har alltså fel arbetstemp ?????????)
av Arne
Nedre kylarslangen ska inte vara så varm, däremot den övre kylarslangen. Kolla värmekranet igen så inget blockerar där.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och expansionskärlet blir inta varmt, vattnet står ganska stilla där.
Hade du bra flöde igenom när du spolade värmepaketet? Oftast är det lös skit som släpper när man spolar baklänges, men jag har haft en 240 inne som jag spolade flera gånger, bytte kran mm och det hjälpte inte. En dos oxalsyra fixade det till slut. Men då får man spola igenom allt ordentligt efteråt så det inte finns rester av syran kvar.
av bg73
Sparkz skrev:Och expansionskärlet blir inta varmt, vattnet står ganska stilla där.
Hade du bra flöde igenom när du spolade värmepaketet? Oftast är det lös skit som släpper när man spolar baklänges, men jag har haft en 240 inne som jag spolade flera gånger, bytte kran mm och det hjälpte inte. En dos oxalsyra fixade det till slut. Men då får man spola igenom allt ordentligt efteråt så det inte finns rester av syran kvar.
Hmm jag ska kolla värmekranen ännu en gång men nått fel är det ju har fortfarande inte fläkten monterad (på motorn )dricker 1,3 L/milen lungt körd. vad bör tempen på kylvattnet var i tillex kylet????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Termostaten öppnar på 92º, så nånstans där på övre kylarslangen.

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]