Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Motorn går, som alltid, alldeles utmärkt men de sista dagarna har tomgången sjunkit mer och mer. Nu stannar motorn om jag inte drar ut choken en smula, även vid varm motor.

Har letat efter en justering för tomgången. Har kikat i Haynes, men där finns bilder på andra förgasare än min. Jag har en Pierburg.

Kan någon vänlig själ beskriva var tomgångsskruven sitter, gärna med en bild.

Annars då? Vad kan fela? Har kollat stiften och fördelarlocket. Nivå finns i soppafiltret. Membramet i förgasaren är helt. Luftfiltret ser OK ut, bytte allt detta för ett år sedan.

:?: ?:-/
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
av Rudolfroffe
roh66 skrev:Hej Rudolfroffe!
Kanske magnetventilen på förgasaren som kärvar!

Mvh.R.
Ajfan... Haynes behandlar inte alls min motortyp. Var sitter magnetventilen? Och hur okärvar man den? Måste bytas?
av roh66
Hej!
Bör sitta nära förgasaren cylinderformad sak i plåt ca:25mm x 45mm med en sladd inkopplad.
Dra ut sladden med tändningen påslagen. Det ska höras ett tydligt klickljud.
Klickar den bra då kan du utesluta ventilen.
Inget klickljud då kanske det är elavbrott.
Finns el fram men inget klickljud, då får du byta den.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan även vara att det kommer tjuvluft som påverkar bränsleblandningen negativt. Kontrollera att inget läcker, kontrollera även att förgasarfotspackning samt insugsgrenrörets packning är hela. Kontrollera även vakuumslangarna.

Mvh GK
av Rudolfroffe
gnestakalle skrev:Kan även vara att det kommer tjuvluft som påverkar bränsleblandningen negativt. Kontrollera att inget läcker, kontrollera även att förgasarfotspackning samt insugsgrenrörets packning är hela. Kontrollera även vakuumslangarna.

Mvh GK
Jag har blåst rejält med startspray, utan att få någon reaktion på motorvarvet...
Användarvisningsbild
av lennarte
Har -86-an brytare? I så fall kan det vara dom "som spökar". Du kan i vart fall ändra tändläge på den och då ka det ju kanske vara läge att kolla det. Leta "tjyvluft" med startgas fungerar inte alltid, jag hade läck på min insugspackning fast det inte "gav utslag" med startgas. Jag kom kanske inte åt riktigt överallt, men jag sprutade också "rejält". Ja blev tvungen att lossa på insuget när jag bytte oljefällan (B234f är lite annorlunda där), då satte jag ny packning och "synade" man den gamla (som faktiskt fortfarande var mjuk) så såg man att det hade läckt.

Mvh
Lennart
Rudolfroffe skrev:Motorn går, som alltid, alldeles utmärkt men de sista dagarna har tomgången sjunkit mer och mer. Nu stannar motorn om jag inte drar ut choken en smula, även vid varm motor.

Har letat efter en justering för tomgången. Har kikat i Haynes, men där finns bilder på andra förgasare än min. Jag har en Pierburg.

Kan någon vänlig själ beskriva var tomgångsskruven sitter, gärna med en bild.

Annars då? Vad kan fela? Har kollat stiften och fördelarlocket. Nivå finns i soppafiltret. Membramet i förgasaren är helt. Luftfiltret ser OK ut, bytte allt detta för ett år sedan.

:?: ?:-/
......................
Det var en sketen sladd som hade halkat ur till magnetventilen (?). Stoppade i den, och vips, så snurrar den som en klocka med runt 900 rpm.
Tack för era tips!
/Roffe

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]