Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mario85
Tjenna!

jag har köpt en volvo 740 gle -85 med b23e k-jetronik. det sades att bensinpumpen var kass i tanken så jag åkte till skroten och plockade ur en
men har nu läst på en annan sida att det måste vara en pump ifrån en k-jetronik volvo stämmer detta och varför?

den nya pumpen hade 4 st kablar röd,svart och två grå och den gammla pumpen hade 3 st kablar svart,lilla och grå. pumparna fungerar men bilen startar inte?
av Rådlös
K-jetronik har högre bränsletryck, 5 Bar, tror jag? LH-systemen har lägre bränsletryck, 3 eller 4 Bar.
Därför måste du förmodligen ha en K-jetpump.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag inte är helt ute och "reser" så är det samma pump i tanken på alla 2/7/900. Undantaget då modeller modeller med Rex/Regina. Kollar man i Skruvat.se finns det två olika som sitter på samtliga årsmodeller så det vete f--n. Söker jag på mitt reg. nummer blir det 53 träffar 3 st till 740 och 50 st till utombordare??? Hur funkar sökfiltret där??? Det ska väl bara komma det som passar till min bil, eller?? Vad ska man annars ha ett sökfilter till??? nu kan man ju utesluta 50 st, men det är ju fortfarande 3 st?? kvar.
Vad som däremot är "kristallklart" är att huvudpumpen är gjord för högre tryck på "E" motorn. På en väl fungerande "E" motor kan man köra med en "F" pump, men den räcker inte till när det ska "gå undan" eller när det börja krångla. Men motorn ska starta med den.

Mvh
Lennart
av mario85
okey men borde det inte räcka med att det kommer bensin till pumpen under förar stolen sen får väl bensin trycket fart där ifrån ?
(första gången jag skruvar på en bil med dataprylar och insprutning så är rookie!)

som sagt köpte bilen i tron att det bara var bensinpumpen i tanken, när jag kom hem med bilen försökte jag att mala lite men hörde inte änns bensinpumpen under förarstolen, så åkte iväg för att köpa ett nytt bränslerelä.

reservdelsgubben på meca gav mej ett vit bränslerelä iväg till skroten för att skruva ur en bensinpump ur en annan volvo 740 hem och pilla dit den, men bilen startar inte.

läste på något annat forum att det ska vara ett grönt bensinrelä och inte det vita, det vita gör så att pumparna går konstant och att det inte blir någon gnista till tändstiften?

kan man bygla det gröna reläet 30,15.87b,31b,31.87 på något vis så man får igång bilen tillfälligt så man får reda på om det bara är reläet som är kasst?

den gamla pumpen hade bara som sagt tre sladar lilla svart och grå och den nya pumpen hade fyra röd svart och två grå.
så jag kopplade lilla på röd och svart på svart men vart ska jag göra av dem andra grå sladarna är två från pumpen och en från bilen? och pumpen surrar och det kommer fram bensin till någon slags burk under huven (ser nästan ut som ett oljefilter)
Användarvisningsbild
av päpplet
30 är konstant plusmatning från batteri och 87 och 87b är utgångarna till tändspole och bränslepumpar.
Kablarna till pumpen i tanken är en jord (den svarta) och en bör vara lite grövre som hör till bränslepumpen och den sista är till bensinmätaren. Den nyare tankarmaturen tror jag använder de bägge gråa kablarna till bensinmätaren och svart/röd till bränslepump.

Burken under huven är bränslefiltret som satt där på alla GLE med E-motorn, övriga hade filtret bredvid huvudpumpen under förargolvet
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det vita filtret är till F-motorerna och är ett pumprelä medan det gröna är till E-motorerna och är ett systemrelä vilket innebär att det betjänar andra funktioner också.

Mvh GK
av mario85
Hej nu har jag fått tag på ett grönt relä.

har gnista och har provat att lyfta skivan sammtidigt som en polare försöker starta bilen och då kommer det bensin men bilen vägrar fortfarande att starta? rejält tryck i spridarna
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var kollade du gnistan, vid spolen eller vid stiften? Prova startgas.

Mvh GK
av mario85
nu har jag fått igång bilen! :D det var kammen som hade kuggat över ett par kugg. motorn värkar ha klarat sej för ha inga missljud från motorn.

Där emot så går bensinpumpen konstant under förrarstolen. ska den värkligen gå hela tiden? (inte länge sedan den bytes). Eller kan det bero på att det sitter en för klen pump i tanken?
Användarvisningsbild
av lennarte
När du "slår på" tändningen ska pumpen gå en kort stund. När sedan motorn startat så går pumpen hela tiden, den går givetvis även när du "kör på starten".
På 8V motorn är det gott om plats för både ventiler och kolvar, även när dom inte är "i takt".

Mvh
Lennart

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]