Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Burten
Hej!

Hade in min Volvo 945 ltt för cirka 1 månad sedan för kopplingsbyte å då byttes hela satsen med tryckplatta å lamell.

Hade lite tråkigt igår kväll så jag kände för att prova bränna lite gummi med den, och den spann på utan några problem.
Drog sedan iväg å gasa på lite med den å då märkte jag på 3ans växel å uppåt att varven stack iväg när den laddade 0.7 bar (höjt laddtrycket)

Vilket då alltså måste innebära att kopplingen börjat slira för mig? Kan det verkligen stämma att det tar slut så fort för minsta lilla burn man gör?
Växellådan är M47, om det har någon betydelse.

Kopplingen som sattes dit var en original koppling från skruvat.se och tänkte nu prova beställa från klracing en sachs original koppling.
av NilsO
Burten skrev: Växellådan är M47, om det har någon betydelse.
Vilken kopplingssats använder du, då? För bilen måste vara ombyggd – den enda manuella växellådan på 940 LTT (B230FK) var M90. Och kopplingen skiljer mellan M47 och M90.

Original kopplinggsats för M47 håller nog inte vidare för en lätt påställd turbomotor, tror jag utan att veta.
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är inte som med allt annat att lamellen ska köras in innan man svarvar gummi? Sen håller jag med om att en GL koppling är i vekaste laget, framförallt med påställt laddtryck
av Burten
Misstänker också det, men har tyvvär inte möjlighet å byta till M90 låda nu.
Beställt en ny koppling, så får undvika att svarva gummi nästa gång :)

Hur kör man in en lamell rätt?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Burten skrev:Hej!

Hade in min Volvo 945 ltt för cirka 1 månad sedan för kopplingsbyte å då byttes hela satsen med tryckplatta å lamell.

Hade lite tråkigt igår kväll så jag kände för att prova bränna lite gummi med den, och den spann på utan några problem.
Drog sedan iväg å gasa på lite med den å då märkte jag på 3ans växel å uppåt att varven stack iväg när den laddade 0.7 bar (höjt laddtrycket)

Vilket då alltså måste innebära att kopplingen börjat slira för mig? Kan det verkligen stämma att det tar slut så fort för minsta lilla burn man gör?
Växellådan är M47, om det har någon betydelse.

Kopplingen som sattes dit var en original koppling från skruvat.se och tänkte nu prova beställa från klracing en sachs original koppling.
det kan ryka rätt bra av kopplingen med så fortsätt en stund till :mrgreen:
det har jag testat förr alltså :) . nä skämt å sido du bör nog inte bränna nåra däck med m47 lådan o koppling liknande den du har i nu.
nu när du byter koppling igen kolla hur svänghjulet ser ut har du dubbel masse hjul bör du kolla det extra noga har hört att de inte gillar brutal
behandling.
byt även packboxen bakom svänghjulet.
köra in kopplingen kör bara normalt lugnt å fint alltså.

en grej till misstänker att du har ett vanligt svänghjul i bilen såg nu bilden på den koppling du säger att du har. även ett vanligt svänghjul går att förstöra kan vara blå kört av värmen lite sprickor i ytan spårigt eller vågig yta
byt isf.

hasse.
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]