Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av petersen142
hallå!

Behöver hjälp med vilka spacers jag ska ha på bilen har tänkt att införskaffa

xxr 521 med uppsättningen 18" 8,75 med et20 fram och bak 18" 9,75 et20

Eller..

3SDM 0,01 8,5x18" et35 fram och bak 9,5x18" et40

Har sökt runt lite det enda jag hittar är en ungefär guide på 17"-18"
8" ET10
8.5" ET17
9" ET25
9.5" ET30

Sååå om denna guiden stämmer så ska jag gå på 3SDM fälgarna efter som jag måste ha spacers för å ändra bultmönstret..
Användarvisningsbild
av P210
Om du skriver märke/modell/modellår/version på bilen du tänker skaffa är risken mycket större att någon kan hjälpa dig mer exakt....

Men som vanligt, utgå från en originalfälg, kolla ET och mät BackSpace (se bilden) och totalbredd.
ET måttet är kallat Offset på bilden.

Ta sedan måtten på de fälgar du tänker skaffa och gör en jämförande skiss, ET måttet kan du labba med 10/15mm utan problem.

Nedanstående bild visar två fälgar på bredden 5,5" resp 8"
De har exakt samma ET men på bredden skiljer över 60mm! (samma ET = 30mm utåt/30mm inåt) - större fälg blir nästan alltid bredare!

Detta kan innebära att de sticker ut ur hjulhuset eller tar i innerskärmarna då "backspace" (monteringdjup inåt) ökat med 30mm, vilket kan ställa till med mer problem än en liten skillnad på ET måttet.
En minskning på ET måttet brukar vara positivt då hjulet hamnar längre ut i hjulhuset och ger bättre utseende då det "fyller ut" bättre och ger samtidigt mer frigång inåt.

Ska du få plats med en spacerplatta som kanske bygger 25mm måste du ha et ET som är ca 25mm större än vad dina originalfälgar har.
Med ET 10 plus 25mm spacer hamnar över halva fälgen utanför anläggningsytan mot bromsskivan....

Bild
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]