Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasseskagen
Har en 745 med b230f motorn , bakgrunden: jag och min far höll på och kolla luftläckage när bilen stod på tomgång när han vickade på backventilen som går in i bromsservon så la bilen av och vägrar nu starta,
har nu bytt slangen o klämmor o backventil mellan insug och bromsservo samt gummipackningen vid backventilen då man med visst fog kunde misstänka att det hade med den saken att göra men den vägrar fortfarande starta.
Nån som har nån idé på vad som kan tänkas ha hänt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Koden säger att det inte finns någon signal från detonationssensorn (knacksensorn). Den borde inte innebära att bilen inte startar. Kolla kablaget till sensorn, sitter i blocket under och mellan 1:ans och 2:ans insug. kolla runt där backventilen och se om någon sladd gått av eller dyligt. Kan även vara en ren tillfällighet att det hände just när det jobbades med backventilen. Kolla säkring 1 samt kolla så det s.k. spridarreläet har ordentlig jordning, jordpunkterna sitter bredvid höger strålkastare i motorrummet.

Mvh GK
av lasseskagen
Oki ska kolla det när man kommer tebax till landet där den står , tack för tipsen! nu har man nått att utgå ifrån, så det kommer underlätta en hel del i felsökningen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Reläet i fråga sitter för övrigt på spolarburken.

Mvh GK
av lasseskagen
gnestakalle skrev:Reläet i fråga sitter för övrigt på spolarburken.

Mvh GK
oki då vet jag, skicka gärna på med mer förslag så man kan kolla allt som kan tänkas va fel bilen har tidigare vart avstäld i 4 år har bytt en massa slitdelar och lagat en hel del rost så jag vill mest rädda en gammal klassikiker
av lasseskagen
försökte besikta bilen innan detta mssöde och fick ett par 2:or vilket denna är någon jag inte själv har kompetens att åtgärda nån som är händig nog att svetsa en rostig bakre länkarmsinfästning ring mig isf. 076-0867904 eller pm:a bilen står i herräng i Norrtälje kommun men kan åka lite var som helst om nån kan hjälpa mig när jag fått igång den efter ovanstående problem
av roh66
gnestakalle skrev:Reläet i fråga sitter för övrigt på spolarburken.

Mvh GK
Njää..sitter på expansionskärlet eller...

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har alldeles rätt, den sitter på expansionskärlet. :oops:

Mvh GK
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]