Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av madness82
jag måste byta huvudpumpen men får inte bort tankarmarturen på tanken (plast skruvmojengnen), nån som har någe bra tips på hur man får bort den utan att ha sönder den?

tack på förhand.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hammare och *slö* huggmejsel funkar bra.
av Hobbymeken
Tillverka ett litet verktyg med hjälp av ett träskaft och ett litet spännband, typ sånt man buntar ihop skidor med. Skruva fast spännbandet nedtill på skaftet så att det sitter bra och på sådant sätt att du kan sno runt och låsa fast anordningen hårt runt stora plastmuttern. Dra sedan loss muttern på samma sätt som ett oljefilterverktyg.

Tänk på att blåsa rent runt allt först, så att du inte får ner nåt skräp i tanken. Var också mycket försiktig med bränsleledningarna som går in i tankarmaturen, de kan vara mycket sköra, även sladdgenomföringen brukar se ful ut. Passa på att lägga lite mjuk tätningsmassa här i så fall.

/Erik
av Gud
Alla sätt är bra men kräver olika mycket seriositet av ägaren och jag har gjort detta flera gånger (olika bilar) och tycker inte att det finns något skäl till detta superputsande om det inte är så att bilen ska stå på Volvos museum eller liknande.

Jag måste hålla med sparkz.

Jag brukar använda en klubba eller hammare eller annat lämpligt tillgängligt och en stor slö plattmejsel eller en slö huggmejsel.

Ett par tre eller fem ordentliga slag senare så har hon nog lossat så du kan ta henne (ringen) med fingrarna.

Kolla hur den gamla sitter och sätt den nya likadant.

Bara riva ut och stoppa in det nya.
av lennart lundberg
Hej!

Det är lite bökigt att få upp armaturen från tanken eftersom den sitter i en gummiring som i sin tur sitter i tanken. Bänd lite försiktigt när du tar ur den från tanken efter att ringen är bortmonterad. När du sätter dit den nya armaturen så ta bara ”lite” flytande tvål på gummiringen så går det lättare att få dit den igen. Tvålen blandas inte med bensinen så du behöver inte vara rädd för att få något problem av tvålen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av madness82
jag fick bort den och byte ut pumpen... men den är lika död som förr,

vad kan de vara då?? kabelbrott??

tacksam för hjälp.
av 855t-röd
tja,mät om det är ström fram till den,be nån kompis vrida på nyckeln när du håller i pumpen så ser å hör du om pumpen går igång.om inte kolla relät å även strömmen fram till säkringen samnt till relät

lycka till mvh chrille

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]