Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sitter hemma och får huvudvärk över bilen... Köpte den för ungefär ett år sen, den har gått felfritt tills i somras ungefär då jag valde att plana toppen och byta packningar. Kort efter detta var gjort så bara dog bilen under körning? Efter en stund gick det att starta igen och gick att köra hem igen. Nästa gång jag körde hända samma sak igen och detta har då pågått flera veckor. Har under tiden bytt följande: bränslepumpsrelä, fördelare (med kontakten) och senast tändspole, efter jag bytt tändspolen gick bilen helt felfritt i en hel vecka med körande varje dag tills jag på fredag kvällen åkte hem och den dog igen. Nu när den stått en stund går den starta men vågar inte köra längre sträckor. Någon som vet vad som kan spöka? Är tacksam för svar och vidare frågor! Mvh
av rid54
Generellt:
1. Intermittenta fel: Elektriskt relaterat.
2. Elfel: Kan vara vad som helst...

När den dör ska du genast kolla om bränsle och gnista finns. Finns bägge lär den starta, finns inte någon av dessa grundförutsättningar, måste detta undersökas.

Plötslig död är ofta ett latent elfel, som plötsligt väljer att sticka upp huvudet och det kan -tyvärr- vara vadsomhelst (nästan). I värsta fall någonstans in kabelstammarna, kanske någon skarv/anslutning, kanske i själva tändlåset...

Det kan också vara att bränslesystemet tappar tryck, beroende på igensatt sil i sugröret i tanken (pga diverse partiklar och skräp av annat slag), men då brukar det gå att få tomgång, åtminstone.

Som du ser finns lite att kolla... Lyssna efter bränslepump(ar) när du har problem.
Hej!
Det finns tre saker som får en motor att fungera!
1. Luft!
2. Bränsle
3. Gnista!
Får motorn detta så kan den inte säga nej till att starta. -Så enkelt är det!
Så kolla: Får den gnista när du vrider på tändningsnyckeln (skruva ur ett stift och kolla).
Får motorn soppa ? Du kollar genom att vrida runt tändningsnyckeln och blir då stiften blöta så har du antagligen soppa fram till förbränningsrummet. Ta annars loss slangen under förrastolen(durken under stolen) och kolla att bakre pumpen pumpar fram soppa till främre pumpen.

Luft får motorn säkert men byt luftfilter varje år!
Du ska ha lite större elektrådavstånd på det stiftet du provar med, dels för gnistan hoppar lättare i "friska luften (kan hoppa utanför men inte i cylindern), dels för att den syns bättre. Kollar du på kabeln från tändspolen (inte att rekommendera, det kan kännas rejält i kroppen) ska gnistan vara över en cm. Man kan använda en isolerad tång att hålla med, men det är hög spänning, över 40000V så det är inget att leka med. Biltema har en "grej" att "sätta emellan" stift och kabel, det är mycket tryggare och där ser man gnistan tydligt. Du kan (troligen) ha det i hela tiden så du kan "kolla direkt" när bilen stannar.

Mvh
Lennart
Ska pröva ha med mig ett extra tändstift i bilen. Problemet är ju att det tar en jävla stund innan han dör. Men ska försöka. Prata med en mekaniker som tycker det borde sitta ett motstånd på +kabeln till tändspolen men hittar ingen på min, så han tror tändspolen överhettas. Men känns långsökt eftersom jag haft bilen.1 år och under den tiden har det aldrig hänt förut
lyckades och få bilen att dö. men oturligt nog var jag själv när detta hände så var svårt att se om det kom gnista. jag la tändstiftet mot jord och försökte se när jag vred på startmotorn. men såg ingen gnista. vet inte om den inte fick någon jord men tyckte stiften såg väldigt blöta ut. någon som har en ide vad felet är om den inte får gnista?
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]