Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wagonhill
Hej! Har tröttnat rejält på bilen nu. Den startar jätte lätt och går jätte fint på tomgång när den är kall... sen börjar den gå ojämt på tomgång och även när man kör. När man kört ett tag å bilen blivit riktigt varm så går den väldigt dåligt men ändå körbar.

Det börja med att LMM slutade fungera. Då hade jag ingen tomgång alls och bilen gick skit. Testade att dra ut kabeln till LMM då gick den perfekt på tomgång i felsäkert läge. Bytte LMM (begagnad) funkade bra ett tag, sen börja den gå dåligt igen.

Har nu bytt fördelare (renoverat) med NY hallgivare, NY Tändmodul, bytt spjällhuskontakt ( den gamla var full med olja???) Bytt alla tänddelar och bränslefiltret.

Bilen går lite bättre men går fortfarande ojämt!!! Nu när jag drar ut kabeln till LMM så går den bättre på tomgång som innan men inte helt perfekt.
Förmodligen måste jag köpa en ny LMM men det kanske finns fler saker man kan prova först?

Finns det någon som har nån ide? Tacksam för alla tips å råd innan den går på skrot
av Matchmiss
Verkar vara väldigt vanligt med just B230F -88, har en exakt likadan motor & modell och min har också tycks bli lite ryckig och ojämn som om den går på 3 cylindrar till och från.

Jag har hört att det kan vara förpumpen som behöver lödas om med kontakerna men kanske inte är fallet för dig men jag ska se över det på min + byta tändkablar. (som du redan gjort)
av wagonhill
Har inte kollat så mycket på bränslet eftersom den har gått bra på tomgång i felsäkert läge men det skulle inte förvåna mig att det kan va något sånt fel också. Jag har föresten bytt insugspackning som också kan vara boven i dramat men det blev ingen skillnad.

Jag tackar för tipset och tar med mig det när jag ska orka fixa med bilen nästa gång. :(
av wagonhill
Är det inte någon mer som har något att säga om det här problemet? Undrar vilket forum man då ska vända sig till? Förslag?
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]